Transport


Transport kolejowy, autobusowy i  lotniczy.
pociag elfCałkowita długość linii kolejowych, po których wykonywane są przewozy pasażerskie w Województwie Wielkopolskim wynosi 1605 km. Stan infrastruktury kolejowej nie jest zadowalający i konieczna jest jak najszybsza modernizacja i rewitalizacja wielu linii, która spowoduje zwiększenie ich przepustowości oraz pozwoli na szybsze przemieszczanie się podróżnych w regionie.
Samorząd Województwa Wielkopolskiego z każdym rokiem przeznacza coraz większe środki na organizację regionalnych przewozów pasażerskich. Został zakupiony nowoczesny tabor kolejowy: 22 niskopodłogowe zespoły trakcyjne typu 22WEa ELF  oraz, do obsługi ruchu na liniach niezelektryfikowanych, 22 autobusy szynowe o napędzie spalinowym. Ponadto Województwo Wielkopolskie jest właścicielem 12 szt. używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57, które są sukcesywnie modernizowane. Pociągi elektryczne oraz szynobusy zostały wydzierżawione Spółce Koleje Wielkopolskie sp. z o.o., w której Województwo posiada 100 % udziałów.  

W 2011 roku za zezwoleniem Marszałka Województwa Wielkopolskiego funkcjonowało 816 regularnych linii pociag elf wnetrzeautobusowych i 118 linii specjalnych (dowozy do szkół i przewozy pracownicze). Łączna liczba linii w Wielkopolsce po uwzględnieniu komunikacji o zasięgu gminnym, powiatowym oraz międzyregionalnym wynosi ponad 1900.    

„Oknem na świat” dla województwa wielkopolskiego jest Port Lotniczy im. Henryka Wieniawskiego Poznań- Ławica. Liczba pasażerów korzystających z jego usług systematycznie wzrasta.  W 2011 r. odprawiono ponad 1,4 mln osób, co w odniesieniu do roku 2004 stanowi  wzrost o 400 procent. W maju 2012 r. została zakończona na poznańskim lotnisku  budowa równoległej drogi kołowania, powiększenie płyty postojowej samolotów oraz pierwszy etap rozbudowy terminalu pasażerskiego. Spowodowało to zwiększenie przepustowości Portu z 1,5 do 3,5 mln pasażerów rocznie.

Istnienie portu lotniczego, łatwo dostępnego i oferującego wiele dogodnych połączeń bezpośrednich i przesiadkowych stanowi jeden z ważniejszych czynników decydujących o przewadze konkurencyjnej regionów. Dostęp do transportu lotniczego jest także jednym z ważniejszych kryteriów, decydującym o jakości życia w danym regionie, oraz jest warunkiem wyboru danego regionu jako miejsca lokalizacji inwestycji.  

W Wielkopolsce zlokalizowane są także cztery mniejsze lotniska o funkcji sportowo-usługowej (w Kobylnicy, Michałkowie k. Ostrowa Wielkopolskiego i w Lesznie) oraz 23 lądowiska.





pdf    drukuj    drukuj