O tym, jak nadać nowy kierunek kształceniu rolniczemu, by sprostać trudnej sytuacji i jednocześnie utrzymać wysoki poziom kształcenia, dyskutowali uczestnicy konferencji pt. „Przyszłość oświaty rolniczej w Wielkopolsce”, która odbyła się 7 lutego br. w Zespole Szkół Przyrodniczo – Politechnicznych Centrum Kształcenia Ustawicznego w Marszewie, z udziałem Krzysztofa Grabowskiego, Członka Zarządu Województwa Wielkopolskiego.
Spotkanie kierowane było do przedstawicieli szkół kształcących w kierunkach rolniczych, starostów jako organów nadzorujących szkoły oraz Przewodniczących Rad Powiatowych Wielkopolskiej Izby Rolniczej. W konferencji udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Kuratorium Oświaty, Urzędu Marszałkowskiego, Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego oraz Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
W Wielkopolsce obecnie jest 48 placówek, które prowadzą kształcenie w kierunkach rolniczych. Kształci się w nich niewiele ponad 7 tysięcy osób (młodzieży i dorosłych), z czego niespełna 2 tysiące w klasach pierwszych. W wielu szkołach zaprzestano naboru lub zdecydowano się na łączenie klas o różnych specjalizacjach.
Propozycje Ministerstwa Edukacji Narodowej na poprawę sytuacji szkół rolniczych przedstawił Zastępca Dyrektora Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Jacek Falkowski. Ministerstwo proponuje od 1 września bardziej elastyczne formy kształcenia, otwarte na osoby dorosłe tj. Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe. Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe będą obejmować całą podstawę programową dla danej kwalifikacji. Ukończenie kursu umożliwi przystąpienie do zewnętrznego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w danym zawodzie. Kursy nie będą ściśle związane z kalendarzem roku szkolnego. Zdaniem MEN takie rozwiązanie pozwoli szkołom przetrwać najtrudniejszy ze względów demograficznych okres, po roku 2020 sytuacja ma ulec poprawie, gdy do szkół średnich pójdzie wyż demograficzny. Jak zapewnia Falkowski mimo spadku liczby uczniów nakłady na szkolnictwo zawodowe rosną i tak na jednego ucznia w 2009 roku Ministerstwo wydało 4791 zł natomiast w 2011r. było to 5699 zł. Duże wątpliwości budzi finansowanie Kursów, które różnie wygląda w zależności od typu szkół. W szkołach niepublicznych subwencja przysługiwać będzie na osoby, które zdadzą egzaminy, w szkołach publicznych subwencja będzie przysługiwać dla każdego uczestnika kursu.
O tym, że zmiany w szkolnictwie rolniczym są niezbędne przekonywała Elżbieta Walkowiak Wielkopolski Kurator Oświaty. Jak wynika z danych Kuratorium 20% szkół ponadgimnazjalnych w Wielkopolsce kształci w kierunkach rolniczych, ich uczniowie stanowią zaledwie 5% wszystkich kształcących się w szkołach ponadgimnazjalnych. Przed podjęciem kroków zmierzających do poprawy sytuacji należy zrobić rozeznanie wśród pracodawców absolwentów jakich kierunków i z jakimi kwalifikacjami potrzebują.
Uczestnicy konferencji wskazywali na niedostateczne doposażenie szkół co utrudnia kształcenie praktyczne. Zasady przeprowadzania naboru do szkól rolniczych, gdzie nie przeprowadza się egzaminów wstępnych, skutkują obniżeniem poziomu kształcenia i zdawalności egzaminów zawodowych. Część uczestników konferencji przyszłość edukacji rolniczej widzi we współpracy z prywatnymi firmami, dzięki którym szkoły mają szanse na organizację praktyk dla swoich uczniów oraz możliwość prowadzenia zajęć na nowoczesnym sprzęcie. Na podstawie materiałów Wielkopolskiej Izby Rolniczej
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...