trwa ładowanie strony
wczytywanie strony

Departament Gospodarki Mieniem

    Realizuje zadania z zakresu gospodarowania mieniem Województwa, gospodarowania środkami z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolnej, oraz prowadzi ewidencję księgową majątku Województwa oraz dochodów Województwa.

    Do podstawowych zadań departamentu należy:

    1. W zakresie gospodarowania mieniem:
      1. nabywanie składników mienia nieruchomego do wojewódzkiego zasobu nieruchomości,
      2. prowadzenie ewidencji rzeczowej mienia nieruchomego w szczególności nie należącego do żadnej wojewódzkiej jednostki organizacyjnej,
      3. gospodarowanie nieruchomościami wchodzącymi w skład mienia województwa i określanie należności z tytułu sprzedaży, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, użytkowania, dzierżawy, najmu,
      4. realizacja zadań wynikających z ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
      5. regulowanie w księgach wieczystych stanów prawnych nieruchomości na rzecz Województwa,
      6. sprawowanie nadzoru nad wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie gospodarowania mieniem nieruchomym,
      7. przygotowywanie projektów uchwał dotyczących wynajmu, dzierżawy i sprzedaży majątku trwałego wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych w ścisłej współpracy z merytorycznie właściwymi Departamentami,
      8. administrowanie zabudowanymi i niezabudowanymi nieruchomościami wchodzącymi w skład wojewódzkiego zasobu nieruchomości,
      9. prowadzenie spraw związanych z ustanawianiem prawa służebności,
      10. prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem gruntami Skarbu Państwa w zakresie gospodarki wodnej - wyjaśnieniem uprawnień właścicielskich i trwałego zarządu Marszałka Województwa w stosunku do gruntów pokrytych wodami płynącymi lub zajętych przez urządzenia wodne.
    2. W zakresie ochrony gruntów rolnych:
      1. przygotowywanie uchwał Zarządu określających zasady dofinansowania prac związanych z ochroną, rekultywacją i poprawą jakości gruntów rolnych,
      2. opracowywanie i realizacja uchwał Sejmiku w zakresie dysponowania środkami budżetu województwa wielkopolskiego związanymi z wyłączeniem z produkcji gruntów rolnych,
      3. opracowywanie projektów uchwał Zarządu w sprawie ustalenia wykazu zadań przyjętych do finansowania ze środków budżetu województwa wielkopolskiego związanymi z wyłączeniem z produkcji gruntów rolnych,
      4. realizacja zadań wynikających z podjętych przez organy Samorządu Województwa Wielkopolskiego uchwał w zakresie dysponowania środkami budżetu województwa wielkopolskiego związanymi z wyłączeniem z produkcji gruntów rolnych,
      5. przygotowywanie projektów uchwał Sejmiku, decyzji Zarządu i Marszałka dotyczących umarzania, rozkładania na raty i odraczania płatności należności i opłat z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolnej,
    3. Prowadzenie ewidencji księgowej majątku województwa, w tym:
      1. ewidencji składników majątkowych powstałych w wyniku realizacji inwestycji województwa,
      2. ewidencji składników majątkowych pozostałych po likwidacji wojewódzkich jednostek organizacyjnych lub przekształcanych oraz przekazanych przez jednostki wojewódzkie jako zbędne w celu dalszego zagospodarowania,
      3. ewidencji bilansowej i pozabilansowej składników majątkowych nabywanych/zbywanych przez województwo wycenionych lub pozostających bez wyceny,
      4. ksiąg rachunkowych w zakresie majątku województwa i dochodów uzyskiwanych z gospodarowania majątkiem województwa oraz pochodzących ze sprzedaży map oraz innych informacji z zasobu wojewódzkiego, a także opłat za czynności związane z prowadzeniem tego zasobu, jak również wpływów za udostępnianie przez marszałka województwa materiałów należących do centralnego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz za udostępnienie przez starostów materiałów należących do wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, na zasadach określonych w ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne,
      5. ewidencji księgowej rozrachunków zgodnie z klasyfikacją budżetową, w tym:
        • należności i zobowiązań wynikających z bieżącej działalności województwa z tytułu gospodarowania nieruchomościami,
        • należności i zobowiązań z tytułu gospodarowania zabudowanymi i niezabudowanymi nieruchomościami województwa,
        • środków pochodzących ze sprzedaży map oraz innych informacji z zasobu wojewódzkiego, a także opłat za czynności związane z prowadzeniem tego zasobu, jak również wpływów za udostępnianie przez marszałka województwa materiałów należących do centralnego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz za udostępnienie przez starostów materiałów należących do wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, na zasadach określonych w ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne,
      6. zapewnienie terminowego ściągania należności wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych związanych z gospodarowaniem majątku województwa,
      7. egzekucja należności województwa związanych z gospodarowaniem majątkiem województwa,
      8. sporządzanie sprawozdań finansowych w zakresie prowadzonej ewidencji bilansowej i pozabilansowej,
      9. sporządzanie sprawozdań budżetowych w zakresie dochodów i należności z zakresu gospodarowania majątkiem województwa oraz pochodzących ze sprzedaży map oraz innych informacji z zasobu wojewódzkiego, a także opłat za czynności związane z prowadzeniem tego zasobu,
      10. kontrolowanie prawidłowości formalno-rachunkowej dokumentów stanowiących podstawę uruchomienia środków pozostających w dyspozycji Departamentu w związku z realizowanymi zadaniami,
      11. przygotowywanie niezbędnych dokumentów do sporządzenia miesięcznej deklaracji VAT,
      12. przygotowywanie projektów planów finansowych do projektu budżetu w części dotyczącej zadań Departamentu,
      13. analiza i rozpatrywanie wniosków w przedmiocie udzielania ulg i umorzeń w spłacie należności pieniężnych Województwa Wielkopolskiego i Skarbu Państwa, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa oraz sporządzania sprawozdawczości w tym zakresie,
      14. sporządzenie informacji o stanie mienia Województwa Wielkopolskiego.

    W strukturze organizacyjnej Departamentu Gospodarki Mieniem funkcjonują :

    • Oddział Nabywania Mienia i Regulacji Prawnych
    • Oddział Gospodarowania Mieniem
    • Oddział Ochrony Gruntów Rolnych
    • Wieloosobowe stanowisko pracy ds. administracyjno – organizacyjnych
    • Oddział Ewidencji Księgowej Mienia
    • Oddział Administrowania Mieniem

     

    Siedziba Departamentu Gospodarki Mieniem
    al. Niepodległości 34
    61-714 Poznań
    Sekretariat –piętro XI, część A, pokój 1144
    Tel.: 61 626 65 40
    Fax: 61 626 65 41
    e-mail: dg.sekretariat@umww.pl

    Dyrektor Departamentu
    Jakub Sadowski

    Struktura organizacyjna