*9 kwietnia br. Wicemarszałek Wojciech Jankowiak odwiedził plac budowy obwodnicy Gostynia w ciągu drogi wojewódzkiej nr 434. W symbolicznym rozpoczęciu inwestycji towarzyszyli mu lokalni samorządowcy, radni wojewódzcy, przedstawiciele wykonawcy oraz Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu.
- Budowa obwodnicy Gostynia to największa i bardzo oczekiwania inwestycja drogowa w województwie, jej wartość wynosi 116,6 mln zł – mówił w Gostyniu Wojciech Jankowiak. – Nie obyło się bez problemów formalnych, a także przesuwania realizacji w czasie z powodu oczekiwania na przebudowę pobliskiej drogi krajowej nr 12, w którą nasza obwodnica miała się włączyć. Nie doczekaliśmy się przebudowy krajówki, ale dzięki m.in. ogromnemu zaangażowaniu i świetnej współpracy lokalnych samorządów – powiatu, miasta Gostyń, gminy Piaski – udało się wyznaczyć inny przebieg drogi łączącej obwodnicę z istniejącym układem komunikacyjnym w Gostyniu – dodał Wicemarszałek.*
Budowa obwodnicy miasta w ciągu drogi wojewódzkiej nr 434 rozpoczęła się 1 kwietnia. W pierwszym etapie wykonywane są roboty związane z budową drogi łączącej planowaną obwodnicę z istniejącym układem drogowym. Początek drogi będzie miał miejsce w miejscowości Drzęczewo Drugie, a koniec na skrzyżowaniu ul. Nad Kanią i Europejskiej w Gostyniu. Na odcinku o długości 1,8 km powstaną m.in. trzy skrzyżowania, ścieżka pieszo-rowerowa, kanalizacja deszczowa i elementy bezpieczeństwa ruchu. Budowa drogi łączącej zakończy się w październiku 2019 r.
Równolegle trwają prace projektowe, które umożliwią uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i rozpoczęcie robót budowlanych na pozostałym odcinku obwodnicy o długości 6,6 km. Jej łączna długość wyniesie 8,4 km (wraz z drogą łączącą). Początek będzie miał miejsce na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 4939P Gostyń – Krajewice, a koniec na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 4954P Gostyń – Smogorzewo.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Gostynia jest wyprowadzenie ruchu samochodowego (zwłaszcza tranzytowego) ze zwartej zabudowy miasta i likwidacja tzw. wąskiego gardła w układzie komunikacyjnym województwa. Inwestycja przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi, poprawy komfortu życia mieszkańców Gostynia oraz rozwoju komunikacyjnego i inwestycyjnego regionu.
Zadanie jest realizowane w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 i współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Powstaje w dwóch systemach: obwodnica w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, a odcinek drogi włączający obwodnicę do istniejącego układu drogowego – w systemie „buduj”. W pierwszym przypadku wykonawca najpierw musi przygotować projekt, uzyskać wszelkie uzgodnienia i wymagane prawem decyzje, a dopiero potem przystąpić do budowy.Całkowita wartość: 116,6, w tym 85,5 mln zł udział UE.Termin rozpoczęcia inwestycji: 2018 r.Termin realizacji drogi łączącej: 2019 r.Termin odbioru dokumentacji projektowej i decyzji ZRID: 2020 r.Termin zakończenia inwestycji: 2021 r.Wykonawca robót budowlanych: STRABAG sp. z o.o.
Podstawowy zakres inwestycji obejmuje budowę: nowego fragmentu drogi o długości 8,4 km nowego mostu na rzece Stara Kania w gminie Piaski wiaduktu nad linią kolejową obiektu nad Rowem Bodzewskim w gminie Piaski dwupoziomowego, bezkolizyjnego węzła na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 12 ścieżek pieszo-rowerowych zatok autobusowych elementów bezpieczeństwa ruchu kanalizacji deszczowej chodników.
Podstawowe parametry techniczne: klasa drogi: G kategoria ruchu: KR 5 nośność drogi: 115 kN nośność obiektów mostowych: klasa A (do 50 ton) szerokość jezdni: 7 m.
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...