Od dnia 1 stycznia 2016 r. kompetencje w zakresie wydawania zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów z terenów nieruchomości będących własnością miast na prawach powiatu, czyli Kalisza, Konina, Leszna i Poznania, z wyjątkiem nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym innego podmiotu oraz nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków, przejął Marszałek Województwa Wielkopolskiego.
Uregulowania normatywne wynikają z treści art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 ze zm.), zgodnie z którym czynności, o których mowa w art. 83 - 89 cytowanej ustawy, w zakresie, w jakim są one wykonywane przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, w odniesieniu do nieruchomości będących własnością gminy - z wyjątkiem nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym innego podmiotu - wykonuje starosta. Jeżeli prezydent miasta na prawach powiatu sprawuje funkcję starosty, czynności, o których mowa w art. 90 ust. 1, wykonuje marszałek województwa.
Zezwolenie na usunięcie drzew i krzewów z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków wydaje wojewódzki konserwator zabytków.
Zagadnienia dotyczące usuwania drzew i krzewów regulują przede wszystkim przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego na wniosek:
Powyższa zgoda właściciela nieruchomości wymagana jest w szczególności w przypadku wniosków składanych przez m.in. działkowców, szkoły, przedszkola, domy pomocy społecznej. W przypadku wniosków składanych przez takie osoby lub podmioty, należy do wniosku załączyć pisemną zgodę właściciela nieruchomości (czyli Miasta Kalisza, Konina, Leszna, Poznania).
Powyższą zgodę w imieniu
Miasta Kalisza, wydaje m.in. Wydział Gospodarowania Mieniem Urzędu Miasta Kalisza z siedzibą przy ul. Główny Rynek 20 – Ratusz, 62-800 Kalisz,
Miasta Konina, wydaje m.in. Wydział Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Konina z siedzibą przy ul. Plac Wolności 1, 62-500 Konin,
Miasta Leszna, wydaje Prezydent Miasta Leszna z siedzibą przy ul. Kazimierza Karasia 15, 64-100 Leszno,
Miasta Poznania, wydaje m.in. Wydział Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Poznania z siedzibą przy ul. Gronowej 20, 61-655 Poznań.
Zgoda właściciela nieruchomości na usunięcie drzewa lub krzewu nie jest wymagana w przypadku wniosku złożonego przez spółdzielnię mieszkaniową oraz wspólnotę mieszkaniową, w której właściciele lokali powierzyli zarząd nieruchomością wspólną zarządowi, zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.
Spółdzielnia mieszkaniowa informuje, w sposób zwyczajowo przyjęty, członków spółdzielni, właścicieli budynków lub lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, a zarząd wspólnoty mieszkaniowej informuje, w sposób zwyczajowo przyjęty, członków wspólnoty, o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, wyznaczając co najmniej 30-dniowy termin na zgłaszanie uwag. Wniosek może być złożony nie później niż w terminie 12 miesięcy od upływu terminu na zgłaszanie uwag.
Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu zawiera:
W przypadku wspólnot mieszkaniowych, w których właściciele lokali powierzyli zarząd nieruchomością wspólną zarządowi, wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów składa wyłącznie zarząd wspólnoty mieszkaniowej, który może działać przez ustanowionego w sprawie pełnomocnika.
W przypadku spółdzielni mieszkaniowych wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów składa zarząd spółdzielni mieszkaniowej, który może działać przez ustanowionego w sprawie pełnomocnika.
Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu składa się w:
Wnioski w sprawach wydania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów można przesłać na adres: Marszałek Województwa Wielkopolskiego Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu Departament Korzystania i Informacji o Środowisku al. Niepodległości 34 61-714 Poznań lub złożyć osobiście:
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody przepisów dotyczących usuwania drzew i krzewów nie stosuje się do:
Zezwolenie na usunięcie drzew i krzewów wydaje się w formie decyzji administracyjnej po przeprowadzeniu w każdym przypadku oględzin w terenie przez pracowników Departamentu Korzystania i Informacji o Środowisku, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Wnioskodawca jest poinformowany pisemnie o miejscu i terminie wizji lokalnej. Strona ma prawo brać udział w oględzinach wnioskowanych drzew lub krzewów i powinna umożliwić pracownikom przeprowadzenie tych oględzin. Termin rozpatrzenia wniosku, zgodnie z art. 35 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, wynosi jeden miesiąc, a sprawy szczególnie skomplikowanej – dwa miesiące od dnia złożenia wymaganych dokumentów, z zastrzeżeniem możliwości przedłużenia terminu w sytuacjach przewidzianych przepisami prawa.
Stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania od wydanej decyzji administracyjnej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, za pośrednictwem Marszałka Województwa Wielkopolskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Złożenie wniosku wraz z załącznikami (za wyjątkiem udzielonego pełnomocnictwa) oraz wydanie decyzji na usunięcie drzew lub krzewów – nie podlega opłacie skarbowej (zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej – załącznik „Wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia” - część III, poz. 44 – zwolnienie poz. 6).
Złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w kwocie 17 zł – za wyjątkiem przypadków wymienionych w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, podlegających zwolnieniu z ponoszenia tej opłaty.
Opłaty skarbowe należy wnieść na rachunek bankowy: Urząd Miasta Poznania Wydział Finansowy, Oddział Pozostałych Dochodów Podatkowych i Niepodatkowych ul. Libelta 16/20 61-706 Poznań PKO Bank Polski S.A. Nr 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763
Usuwanie drzew i krzewów stanowiących złomy lub wywroty może nastąpić bez wymaganego zezwolenia w przypadkach:
Zgodnie z definicjami zawartymi w art. 5 pkt 26c i 26d ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, użyte w ustawie określenia wywrot i złom oznaczają: wywrot - drzewo lub krzew wywrócone w wyniku działania czynników naturalnych, wypadku lub katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, lub katastrofy budowlanej; złom - drzewo, którego pień uległ złamaniu, lub krzew, którego pędy uległy złamaniu w wyniku działania czynników naturalnych, wypadku lub katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, lub katastrofy budowlanej;
Prace ziemne oraz inne prace (wykonywane ręcznie, z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych) wykonywane w obrębie korzeni, pnia lub korony drzewa lub w obrębie korzeni lub pędów krzewu, należy przeprowadzać w sposób najmniej szkodzący tym drzewom lub krzewom. Prace w obrębie korony drzewa nie mogą prowadzić do usunięcia gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, chyba że mają na celu:
W przypadku usuwania gałęzi w celach innych niż wymienione powyżej:
UWAGA!: Za usunięcie drzewa lub krzewu bez wymaganego zezwolenia, usunięcie drzewa lub krzewu bez zgody posiadacza nieruchomości, zniszczenie drzewa lub krzewu, uszkodzenie drzewa spowodowane wykonywaniem prac w obrębie korony drzewa, wymierzane są administracyjne kary pieniężne.
Szanowni Państwo w związku z przetwarzaniem Państwa danych osobowych informuję, że:
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...