Budowa nowej linii kolejowej Konin-Turek oraz rewitalizacja linii na odcinku Gostyń-Kąkolewo staną się bardziej realne po opracowaniu zleconych przez Samorząd Województwa Wstępnych studiów planistyczno – prognostycznych (WSPP). – To wszystko potwierdza, że Samorząd Województwa zawsze stawiał na transport zbiorowy – mówi Wicemarszałek Wojciech Jankowiak.
W piątek Wicemarszałek Wojciech Jankowiak i Maciej Adamczak, Prezes Zarządu Spółki BBF Sp. z o.o. podpisali umowy („Opracowanie dokumentacji pod nazwą: Wstępne Studium Planistyczno – Prognostyczne dla projektów w ramach programu Kolej+”) dla dwóch ważnych kolejowych projektów: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo” oraz „Budowa nowej linii kolejowej Turek – Konin”.
– Budowa nowej linii z Turku do Konina oceniana jest na 600 milionów złotych, jednak docelowo ta kwota może być znacznie wyższa. Jeśli miałaby zostać zrealizowana, będą w to oczywiście zaangażowane środki z budżetu państwa, natomiast samorządy będą musiały wyłożyć minimum 15 procent – tłumaczy Wojciech Jankowiak.
Rewitalizacja linii kolejowej Gostyń-Kąkolewo to przedsięwzięcie, które również może pochłonąć setki milionów złotych. – Jednak ostateczną odpowiedź, ile mogą kosztować te dwie inwestycje da nam właśnie przygotowane studium – dodaje Wicemarszałek.
Przypomnijmy, że do rządowego programu Kolej+ Samorząd Województwa Wielkopolskiego zgłosił łącznie pięć projektów: 1) „Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach kolejowych nr 390/236 Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec”; 2) „Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły”; 3) „Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń”; 4) „Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo”; 5) „Budowa nowej linii kolejowej Turek – Konin”
W trzech pierwszych przypadkach umowy podpisano jeszcze w lipcu.
Wszystkie projekty uzyskały akceptację organizatora naboru, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i zostały zakwalifikowane do II etapu programu. W jego ramach Województwo Wielkopolskie zobowiązane jest w terminie do 24.11.2021 r. do opracowania i przekazania kolejowej spółce między innymi WSPP wykonanego dla każdego ze zgłoszonych projektów.
– Zlecone studia są finansowane wspólnie przez Samorząd Województwa i zainteresowane gminy oraz powiaty. Połowę dajemy my, a na drugą połowę zrzucają się lokalne samorządy – tłumaczy Wojciech Jankowiak. W przypadku opracowania WSPP dla rewitalizacji linii na odcinku Gostyń – Kąkolewo i budowy linii Turek – Konin ta kwota wyniosła łącznie 1,5 mln zł.
– To wszystko potwierdza, że Samorząd Województwa zawsze stawiał na transport zbiorowy. Jesteśmy w tym konsekwentni – podkreśla Wicemarszałek.
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...