trwa ładowanie strony
wczytywanie strony

Marszałkowie podpisali umowy z PKP PLK warte 2,2 mld zł na inwestycje kolejowe w Wielkopolsce

    Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego i Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego podpisali 27 stycznia 2023 roku z Arnoldem Breschem, Członkiem Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pięć umów dotyczących planów realizacji w Wielkopolsce projektów kolejowych w ramach programu „Kolej+”. Wg założeń, kolej pasażerska ma dotrzeć do Turku, Międzychodu, Czarnkowa, Gostynia, Śremu. Szacowane koszty inwestycji  to ok. 2,2 mld zł. 

    „Dziś podpisujemy umowy na przygotowanie dokumentacji, jesteśmy partnerem w finansowaniu tych przedsięwzięć w wysokości 15 procent wartości. Jesteśmy też w partnerstwie z samorządami, z którymi umówiliśmy się, że będziemy to wspólnie robić. To zaledwie 15 i aż 15 procent, jeśli weźmiemy pod uwagę, jak ogromne są to kwoty. Odpowiedź na pytanie czy będzie nas stać na finansowanie inwestycji dopiero przed nami. Dziś stać nas na to, żeby przygotować sfinansowanie dokumentacji, z których wynikną kosztorysy. Wtedy dopiero dowiemy się, jakich kwot dotyczących inwestycji będziemy mogli się spodziewać” – mówił Marek Woźniak.

    Marszałek zwrócił uwagę, że rewitalizacje istniejących niegdyś linii nie budzą kontrowersji, choć nie wszyscy są do nich pozytywnie nastawieni. „Są też miejsca, gdzie mieszkańcy nie chcą powrotu pociągów na tory, które kiedyś były czynne. Mam nadzieję, że wszystkie elementy inwestycyjne zabezpieczą tychże mieszkańców i ich obawy, chociażby przed hałasem. Jednak odcinek Konin-Turek nadal jest dla nas kontrowersyjny, biorąc pod uwagę znaczenie dla rozwoju Wielkopolski i efekt ekonomiczny”, przyznał Marszałek. 

    „Faktyczny przebieg terenowy linii, to nie nasza decyzja, ale zadanie inwestora, czyli spółki PKP PLK. Po jej stronie znajdują się wszelkie uzgodnienia terenowe z samorządami lokalnymi, jak i konsultacje z mieszkańcami, żeby ostateczny przebieg linii kolejowej, nie budził sprzeciwu i nie naruszał praw mieszkających tam osób. Nie chcielibyśmy, żeby tak się stało, więc liczę na to, że w normalnej procedurze uzgodnienia inwestycji, na etapie dokumentacji, inwestor to uczyni. My nie budujemy, a wspieramy finansowo zamiar zrealizowania tej inwestycji. Uważamy, że na obecnym etapie należy to robić, bo jest to niewątpliwie szansa dla rozwoju tego miejsca w Wielkopolsce. Oferta zeroemisyjna, transport zbiorowy to jest coś, co jest niezbędne i konieczne, jeśli chcemy być nowoczesnym, rozwiniętym regionem”– stwierdził Marek Woźniak.

    Wicemarszałek Wojciech Jankowiak podkreślił: „Za nami długie miesiące negocjacji i rozmów, ustaleń i uzgodnień, które doprowadziły do podpisania umów na realizację pięciu projektów. Konieczne było pozyskanie partnerów samorządowych, bo takie było założenie, iż jest to wspólne zainteresowanie samorządu województwa, jak również samorządów powiatów i gmin, przez które te linie kolejowe mają przebiegać. Nasze rozmowy doprowadziły do tego, że dziś mamy 43 partnerów tegoż przedsięwzięcia – powiatów, miast, miast i gmin oraz gmin”. 

    „Samorząd Województwa Wielkopolskiego w swoim budżecie zabezpieczył na ten cel kwotę 15% wartości przedsięwzięcia, tj. ponad 330 mln złotych. Zainteresowane samorządy będą partycypować w tych kosztach” - poinformował Wicemarszałek. Dodał także, że „wynegocjowana umowa stwarza równorzędność partnerów, równorzędność zaangażowania i równorzędność ryzyka tego przedsięwzięcia. Za to chciałem podziękować panu prezesowi Breschowi i całemu Zarządowi spółki PKP PLK”. 

    Arnold Bresch, Członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., dyrektor ds. realizacji inwestycji poinformował o szczegółach planowanych działań w Wielkopolsce w ramach „Programu uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej Kolej+ do 2029 roku”, nazywanego w skrócie Kolej Plus. „Podpisane dziś umowy umożliwią w ciągu miesiąca naszej spółce ogłoszenie przetargów dotyczących przygotowania dokumentów projektowych. Natomiast w jednym przypadku będzie to ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i  przeprowadzenie prac” – powiedział Arnold Bresch.

    Między Koninem a Turkiem, przez Tuliszków, planowana jest budowa zelektryfikowanej jednotorowej linii. Przejazdy między Turkiem a Koninem zajmą  42 minuty, a do Poznania linią Warszawa – Poznań ok. 2h 10 min. Na ok. 38 km trasie możliwe będą przejazdy z prędkością 120 km/h. Przewidziano perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszaniem się w siedmiu lokalizacjach: Brzeźno, Żychlin, Żdżary, Tuliszków, Słodków, Turek Zachodni i Turek. Zachowana zostanie możliwość budowy czterech kolejnych przystanków: Kiszewy, Grzymiszew, Imiełków i Obrzębin. 

    Pociągi pasażerskie do Czarnkowa. Trasa, wykorzystywana od 30 lat w ruchu towarowym (linie nr 390 i 236), ma zostać przystosowana do przewozów pasażerskich. Wg założeń, przebudowany na ok. 64 km odcinku tor pozwoli na przejazdy z prędkością 120 km/h. Linia zostanie połączona ze zmodernizowaną trasą Poznań – Piła. Pociągi dojadą z Czarnkowa do Poznania w ok. 1h 40 min. Dogodną obsługę podróżnych mają zapewnić odpowiednio przygotowane perony w Czarnkowie (Czarnków i Czarnków Zachodni), Goraju, Lubaszu, Jędrzejewie, Połajewie, Ryczywole, Runowie i Wągrowcu (Zachód). Prace obejmą też stację Rogoźno Wielkopolskie. W przyszłości możliwa będzie budowa kolejnych przystanków: Pianówka, Lubasz Zachód, Prusinowo, Ciążyń, Skrzetusz, Wiardunki, Kaziopole, Potuły, Runowskie i Wiatrowiec. 

    Dostępność kolejowa Międzychodu ma być możliwa dzięki niewykorzystywanej od 1995 r. linii Szamotuły – Międzychód (linia nr 368). Wg założeń zostaną zapewnione przejazdy trakcją spalinową z prędkością 120 km/h. Trasa „włączy się” w zmodernizowaną już na wielkopolskim odcinku linię Poznań – Szczecin. Dojazd koleją do Poznania szacowany jest na ok. 1h 30 min. Wg planów, podróżni zyskają odpowiednio przygotowane perony w Szamotułach (Zachodnie), Szczepankowie, Ostrorogu, Dobrojewie, Nojewie, Chrzypsku Wielkim, Sierakowie, Kłosowicach i Międzychodzie (Międzychód Letnisko i Międzychód). Pozostawiona będzie rezerwa pod budowę 5 kolejnych przystanków (Binino, Kikowo, Ryżyn, Międzychód Bielsko i Międzychód Lipowiec). 

    Mieszkańcy Gostynia mają zyskać dostęp do pociągów na zrewitalizowanej trasie do Kąkolewa (linia nr 360). Podróż między Gostyniem a Poznaniem zajmie ok. 1h 50 min. Na ponad 20 km niewykorzystywanej od ponad 10 lat w ruchu pasażerskim trasie będzie nowy tor. Umożliwi to przejazdy z prędkością 120 km/h. Podróżni wsiądą do pociągów z przystanków w Gostyniu (Gostyń i Gostyń Zachód), Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie i Garzynie. 

    Między Śremem a Czempiniem (linia nr 369) na ok. 21 km trasie ma powstać nowy tor i sieć trakcyjna. Linia, niewykorzystywana od 1995 r., zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h. Dojazd do stolicy Wielkopolski, z wykorzystaniem zmodernizowanej linii Wrocław – Poznań, szacowany jest na ok. 55 min. Nowe perony, zapewniające dogodny dostęp do pociągów, przewidziano w Manieczkach, Szymanowie, Psarskim i Śremie. Uwzględniono rezerwę terenu pod budowę kolejnych przystanków Grabianowo i Szołdry.  

     

     


    Galeria zdjęć: