*„Ostatnim aktem zawłaszczania Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu” (WFOŚiGW) nazwał Marszałek Marek Woźniak wpisujący się w październikową nowelizację ustawy o ochronie środowiska sposób powołania nowego zarządu Funduszu. Odniósł się w ten sposób do działań Wojewody Wielkopolskiego Zbigniewa Hoffmanna, który wystąpił do Zarządu Województwa Wielkopolskiego z pismem, w którym przedkłada uzgodnione z Ministrem Środowiska wnioski ws. powołania prezesa i wiceprezesa tej samorządowej instytucji, samorządowi pozostawiając jedynie możliwość zatwierdzenia przyjęcia uchwały o powołaniu tych osób na stanowiska. W przypadku gdy Zarząd Województwa Wielkopolskiego tego nie zrobi, Wojewoda i tak powoła nowe władze Funduszu.*
„Nie będzie zgody na powołanie w takim trybie członków zarządu WFOŚiGW, w myśl ultimatum, które zgodnie z ustawą, Pan Wojewoda nam składa oraz w sytuacji, gdy ustawa jest niekonstytucyjna” – podkreśla Marszałek Woźniak i dodaje: „niech Pan Wojewoda powoła tych członków zarządu i ponosi pełną odpowiedzialność za funkcjonalnie WFOŚiGW”.
Wpływ samorządu województwa na fundusz będzie tym samym sprowadzał się wyłącznie do zasilania go w środki finansowe. Marszałek zapowiedział, że będziemy się bardzo szczegółowo przyglądać, jak te środki są dzielone, do kogo trafiają i czy jest to zgodne z zasadami ochrony przyrody w Polsce i Wielkopolsce. Przypomnijmy, że WFOŚiGW to samorządowa osoba prawna. W poprzedniej nowelizacji ustawy odebrano samorządowi prawo wpływu na radę nadzorczą, gdyż przedstawicielem samorządu województwa jest tam obecnie tylko jedna osoba w pięcioosobowym gronie.
Drugim powodem jest niekonstytucyjność nowelizacji ustawy, na której swoje działania opiera Wojewoda. Potwierdzają to zaprezentowane przez Marszałka opinie prawne przygotowane przez prof. Hannę Rakowską - Trelę, prof. Marka Chmaja oraz prof. Sławomira Patyrę dla Biura Analiz Sejmowych. Prawnicy w praktycznie jednobrzmiącej ocenie stwierdzają, że nowelizacja ustawy łamie art. 15, 16 i 165 Konstytucji RP, mówiące odpowiednio o naruszeniu zasady decentralizacji władzy publicznej oraz odebraniu samorządowi uprawnień do sprawowania władzy publicznej i wykonywaniu istotnych zadań publicznych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a także naruszeń w zakresie samodzielności JST. Zarzuty te potwierdza również czwarta opinia przygotowana przez spółkę adwokacką.
Sprawa WFOŚiGW to kolejny przykład działań centralizacyjnych rządu, w wyniku których Samorząd Województwa traci wpływ na kształtowanie regionalnej polityki w kilku ważnych obszarach, wcześniej realizowanych z sukcesem za pośrednictwem Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego, Wielkopolskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych czy Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.
Odpowiedź na pismo Wojewody, podpisana przez Marszałka Woźniaka, została wysłana 24 października 2017 roku.
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...