trwa ładowanie strony
wczytywanie strony

Perspektywy rozbudowy dróg krajowych

    Komisja Infrastruktury, Polityki Regionalnej oraz Środowiska Związku Województw RP, której przewodniczącym jest Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, spotkała się na zdalnym posiedzeniu w dniu 2 marca. Głównym tematem były inwestycje na drogach krajowych oraz perspektywy budowy dróg ekspresowych i autostrad.  

    Temat związany z inwestycjami na drogach krajowych referował przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zaprezentowane zostały obecnie trwające, a także będące w przygotowaniu inwestycje. – Z pozyskanych od przedstawiciela GDDKiA informacji wynika, że w Wielkopolsce w ciągu dróg krajowych realizowane są obecnie jedynie cztery obwodnice: Gostynia, Strykowa, Żodynia i Grzymiszewa, a ponadto trwa procedura przetargowa dotycząca budowy obwodnicy Koźmina Wielkopolskiego. Odnośnie bardzo oczekiwanych inwestycji związanych z budową dróg ekspresowych S-10 i S-11, oraz przebudową DK25 na odcinku z Ostrowa Wlkp. do Kalisza, to są one na etapie przygotowawczym – wyjaśnia Wicemarszałek Wojciech Jankowiak.

    W kolejnym punkcie członkowie Komisji zapoznali się z podsumowaniem wyników Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 dla dróg krajowych i wojewódzkich, które zaprezentowała Agnieszka Bogucka, dyrektor Departamentu Strategii i Studiów w GDDKiA. Z danych wynika, że średni dobowy ruch pojazdów na drogach krajowych w Wielkopolsce w badanym okresie 2020/2021 wynosił 14.615 pojazdów, co oznacza wzrost o 20 proc. w stosunku do poprzedniego badania z okresu 2015/2016. Z kolei średni dobowy ruch na drogach wojewódzkich w naszym województwie wyniósł 4.920 pojazdów, czyli wzrósł o 21 proc. w stosunku do danych sprzed pięciu lat. – Pod kątem natężenia ruchu na drogach krajowych nasze województwo znajduje się na siódmym miejscu w Polsce. A wielkopolskie drogi wojewódzkie zajmują w zestawieniu dróg wojewódzkich piąte miejsce w kraju – wyjaśnia Wojciech Jankowiak.

    Trzecim tematem posiedzenia Komisji miał być stan zaawansowania realizacji Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028 roku. Realizująca go Spółka PKP PLK S.A. poinformowała jednak, że nie weźmie udziału w posiedzeniu, gdyż nie ma jeszcze decyzji odnośnie akceptacji przez Ministra Infrastruktury listy projektów możliwych do realizacji. Przypomnijmy, że Samorząd Województwa Wielkopolskiego złożył pięć wniosków do Programu Kolej+. Dotyczą one rewitalizacji linii: Czarnków-Rogoźno-Wągrowiec, Szamotuły-Międzychód, Gostyń-Kąkolewo i Śrem-Czempiń oraz budowy nowej linii Turek - Konin. 


    Galeria zdjęć: