*14 lutego 2019 r. w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu Wicemarszałek Wojciech Jankowiak podpisał umowę pomiędzy Województwem Wielkopolskim a konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ZNTK Mińsk Mazowiecki na dostawę 5 nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (ezt) serii „Elf 2” do wykonywania aglomeracyjnych kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze Poznańskiej Kolei Metropolitarnej.*
Ofertę PESY uznano za najkorzystniejszą spośród trzech złożonych ofert (oferty złożyli także NEWAG Nowy Sącz i Stadler Polska). Dostawa 5 nowych „Elfów 2” o wartości 127,305 mln zł (w tym dofinansowanie z UE w wysokości 48,75 mln zł) zrealizowana zostanie w okresie czerwiec-grudzień 2020 r. W ramach umowy przewidziano także przeprowadzenie instruktaży technicznych, udzielenie 60. miesięcznej gwarancji, opracowanie dokumentacji technicznej i udzielenie licencji na dokumentację techniczną i oprogramowanie.Zakup pojazdów współfinansowany jest ze środków Unii Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (działanie 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T). Tabor będzie dostosowany do obsługi ruchu aglomeracyjnego (2 pary drzwi na człon) z prędkością 160 km/h. Wszystkie zakupione pojazdy będą w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI) oraz będą wyposażone w urządzenia ETCS baseline 3. Dla każdego pojazdu przewidziano m.in. min. 240 miejsc siedzących, 5 automatów biletowych, dwie toalety w układzie zamkniętym, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, system Wi-Fi, system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring, miejsca dla niepełnosprawnych i do przewozu rowerów, pętle indukcyjne dla osób słabosłyszących, automatyczne odświeżacze powietrza, defibrylatory. Ponadto pojazdy będą przystosowane do zainstalowania systemu Poznańskiej Karty Aglomeracyjnej (PEKA) na pokładzie.Nowe pojazdy będą przeznaczone do obsługi połączeń w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej na linii Opalenica-Poznań-Września, lecz będą mogły być wykorzystywane również na innych liniach kolejowych – do Gniezna, Czempinia, Wronek i do Rogoźna.Województwo Wielkopolskie po zrealizowaniu przedmiotu umowy będzie dysponowało 73 jednostkami taborowymi, w tym 49 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. Województwo Wielkopolskie będzie mogło skorzystać także z prawa opcji obejmującej zakup dodatkowych dwóch ezt.Informacje o projekcie są dostępne na stronie internetowej:https://www.umww.pl/departamenty_departament-transportu_transport-projekty-unijne_poiis-2014-2020-zakup-taboru-dla-aglomeracyjnych-kolejowych-przewozow-pasazerskich-na-obszarze-pkm
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...