trwa ładowanie strony
wczytywanie strony

Podsumowaliśmy samorządową kampanię "Spełnione toasty”

    „Spełnione toasty” to kampania społeczno – edukacyjna zrealizowana przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego w 2021 r. - Chcieliśmy zwrócić uwagę na wpływ i negatywne skutki spożywania alkoholu, szczególnie przez kobiety. Badania wskazują, że to właśnie one, zdecydowanie częściej i w większym stopniu niż mężczyźni, ponoszą szkody zdrowotne oraz społeczne z powodu nadużywania alkoholu – mówi Paulina Stochniałek, Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego. - Poznaliśmy już mechanizmy działania alkoholu, które bezsprzecznie potwierdzają fakt, że ma on bardziej destrukcyjny wpływ na kobiety. Wyniki badań są druzgocące, a problem niestety narasta. Dlatego podejmujemy zdecydowane kroki, których celem jest ochrona zdrowia kobiet, przyszłych matek i ich relacji rodzinnych. Kampania swoim zasięgiem objęła Województwo Wielkopolskie. O problemach kobiet trzeba głośno mówić. Zapewniam, że nasze działania będziemy kontynuować – dodaje Paulina Stochniałek.
     
    Kampanię „Spełnione toasty” oparto na przewrotności popularnych toastów towarzyszących piciu alkoholu: „Za zdrowie Pań!", „Rozchodniaczek" oraz „Po maluchu!". Szczególny akcent położono w niej na tzw. Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych (FASD), które dotyka dzieci urodzone przez pijące kobiety. Ambasadorkami kampanii były Natalia Kukulska, Dorota Wellman oraz Paulina Sykut –Jeżyna. W ramach akcji powstał cykl reportaży o wspólnym tytule „Do dna”, w których eksperci przedstawili wpływ alkoholu na różne sfery życia kobiet pijących, poszerzając tematykę akcji, m.in. o kwestie współuzależnienia w relacjach rodzinnych czy syndrom DDA (Dorosłe Dzieci Alkoholików). Informacje rozpowszechniane były także poprzez ulotki, plakaty, billboardy, citylighty, reklamy w środkach komunikacji miejskiej i regionalnej (autobusy i tramwaje oraz pociągi Kolei Wielkopolskich) oraz w lokalnym radiu i telewizji. 
     
    Wyniki badań efektywności kampanii wskazują, że wzrasta świadomość społeczna i wiedza o tym, że kobiety mają gorszą tolerancję alkoholu niż mężczyźni, szybciej niż mężczyźni odczuwają skutki spożycia alkoholu, a sam alkohol w większym stopniu wpływa na zdrowie kobiet niż na zdrowie mężczyzn. Zdecydowanie więcej badanych potrafiło także określić, czym jest FASD.
     
    Kampania swoim zasięgiem objęła Województwo Wielkopolskie. Stronę internetową dedykowaną akcji www.spelnionetoasty.pl odwiedziło ponad 30 tysięcy użytkowników. Można na niej znaleźć informacje o formach i miejscach udzielania wsparcia i pomocy oraz promocji zdrowego trybu życia.
     
    Zadania w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom są realizowane i finansowane przez Samorząd Województwa w oparciu o Wojewódzki Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Województwa Wielkopolskiego.

    Galeria zdjęć: