trwa ładowanie strony
wczytywanie strony

Skargi i wnioski na kolejowe przewozy pasażerskie

    Kolejowe regionalne przewozy pasażerskie na obszarze województwa wielkopolskiego realizowane są na podstawie ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dziennik Ustaw nr 5 z 2011 roku, poz. 13) oraz ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. nr 86 z 2003 roku, poz. 789).

    W myśl powyższych ustaw Organizatorem przewozów jest Marszałek Województwa Wielkopolskiego działający przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.

    Usługi przewozowe (regionalne kolejowe przewozy pasażerskie) na zlecenie Marszałka Województwa Wielkopolskiego świadczą Operatorzy kolejowi – spółka Przewozy Regionalne Sp. z o.o. – Oddział Wielkopolski w Poznaniu oraz spółka Koleje Wielkopolskie sp. z o.o.

    Kolejowe przewozy pasażerskie wykonywane są po infrastrukturze kolejowej, należącej do Skarbu Państwa i zarządzanej przez Zarządcę infrastruktury kolejowej – spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK S.A.).

    Przedmiot skargi lub wniosku

    Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

    Natomiast przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności. O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.

    Wniosek o korektę / zmianę rozkładu jazdy pociągu

    Każdy przesłany wniosek o zmianę lub korektę rozkładu jazdy pociągu zostanie przeanalizowany pod kątem wpływu na możliwość zapewnienia dojazdów do lub z miejsc pracy i nauki (do i z większych miejscowości), skomunikowań z innymi pociągami na stacjach węzłowych, częstotliwości kursowania pociągów na danej trasie (czy proponowana zmiana nie zwiększy nadmiernie przerwy między kolejnymi pociągami), pod względem wpływu na rozkład jazdy innych pociągów regionalnych oraz pod kątem możliwości finansowych Organizatora przewozów.

    Ponadto przeanalizowane zostaną techniczne możliwości wprowadzenia korekty lub zmiany rozkładu jazdy, czyli np. kolizyjność z pociągami o wyższym priorytecie kursowania, realizacja obiegów taboru.

    Dane osobowe

    Wpisanie przez Wnioskodawcę swoich danych kontaktowych umożliwi udzielenie odpowiedzi na przesłany wniosek lub skargę. Wnioski i skargi bez podania danych osobowych nie będą rozpatrywane. Pisma w formie wydrukowanej można przesyłać na adres:

    Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
    Departament Transportu
    al. Niepodległości 34
    61-714 Polska

    lub w wersji elektronicznej na adres poczty elektronicznej: kolej@umww.pl

    Termin załatwienia skargi lub wniosku

    Organ właściwy do załatwienia skargi lub wniosku powinien załatwić skargę lub wniosek bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. O sposobie załatwienia skargi lub wniosku zawiadamia się skarżącego (wnioskodawcę).

    W przypadku niezałatwienia skargi w ww. terminie, organ właściwy do załatwienia skargi jest obowiązany zawiadomić skarżącego, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia skargi.

    Natomiast w razie niemożności załatwienia wniosku w ww. terminie, właściwy organ obowiązany jest w tym terminie zawiadomić wnioskodawcę o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia wniosku oraz o przewidywanym terminie załatwienia wniosku. Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi w trybie określonym w Dziale VIII Kodeksu postępowania administracyjnego.