Od nowego sezonu baletem Teatru Wielkiego w Poznaniu kieruje Tomasz Kajdański, który po 35 latach spędzonych w Niemczech wrócił do Polski. Do Poznania planuje zaprosić międzynarodowych pedagogów i rozpocząć współpracę z innymi zespołami.
Tomasz Kajdański ukończył Państwową Szkołę Baletową w Warszawie. Następnie przez dwa sezony tańczył w Teatrze Wielkim w Warszawie W 1979 roku wyjechał z Polski i rozpoczął karierę w teatrach niemieckich. Był solistą baletu w Theater der Stadt Heidelberg i Bayerischer Oper w Monachium, gdzie współpracował m.in. z takimi choreografami jak John Neumeier, John Cranko, Jirí Kylián, Hans van Manen czy Youri Va'mos. W 1992 roku objął funkcję dyrektora baletu teatru w Rostocku, którą z przerwą sprawował do 2003 roku. W międzyczasie kierował baletem w Landestheater w Coburgu (1995-1997) i Kilonii (Kieler Bühnen 1997-1998). W 2004 roku przeniósł się do Eisenach (Thüringer Landstheater), by w 2009 roku zostać kierownikiem zespołu baletowego w Anhaltischen Theater w Dessau.
W swoim dorobku ma liczne choreografie dzieł klasyki baletowej („Kopciuszek" Sergiusza Prokofiewa, „Dziadek do orzechów" czy „Śpiąca królewna" Piotra Czajkowskiego). Osobną kategorię w dorobku choreograficznym Kajdańskiego stanowią przedstawienia baletowe oparte na literaturze światowej, które układają się w cykle: szekspirowski – „Otello", „Makbet", „Sen nocy letniej", „Poskromienie złośnicy", Romeo i Julia"; dramatyczny – „Lulu", „Pierścień Nibelungów", „Peer Gynt", „Na dnie", „Kasper Hauser": biograficzny – „Czajkowski" i „Mendelssohn"; dla dzieci – „Max i Moriz", „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków". Kajdański przygotowywał również choreografie do spektakli operowych: „Sprzedana narzeczona", „Wolny strzelec", „Salome", „Historia o żołnierzu".
Więcej
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...