Wkrótce wejdzie w życie znowelizowana ustawa o drogach publicznych, o której zgodności z ustawą zasadniczą wypowiedział się niedawno Trybunał Konstytucyjny. Jakie skutki dla województwa wielkopolskiego rodzą nowe przepisy? Z informacją na ten temat, przedstawioną przez Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich, zapoznali się 16 czerwca członkowie Komisji Planowania Przestrzennego i Infrastruktury Technicznej.Ustawa zakłada, że odcinki dróg krajowych, zastąpione nowo wybudowanymi (np. obwodnicami lub „ekspresówkami") będą stawały się automatycznie drogami wojewódzkimi, a nie – jak dotąd – gminnymi. To, według szacunków WZDW, oznacza, że na barki samorządu województwa może spaść dodatkowo 138 km już istniejących dróg, a w niedalekiej przyszłości kolejne 103 km. Samo utrzymanie tych tras oznacza coroczny dodatkowy wydatek sięgający 10 mln zł, nie licząc ewentualnych inwestycji związanych ze złym stanem niektórych odcinków czy obiektów inżynieryjnych. Jednocześnie ustawa daje sejmikowi możliwość przekazania uchwałą samorządowi powiatowemu proporcjonalnego do przejmowanej „krajówki" odcinka drogi wojewódzkiej.Radni zastanawiali się nad tym, jak w praktyce będą funkcjonować nowe uregulowania. Zobowiązali też WZDW do przygotowania zbioru zasad dotyczących przekazywania dróg tracących swoją kategorię.Komisja wnioskowała ponadto do władz województwa o rozważenie budowy odcinków wschodniej obwodnicy Kościana (w związku z pracami nad budową drogi S5).Radni zapoznali się także z informacją o działalności wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego w 2014 roku.
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...