Program wspiera transnarodową współpracę i integrację przez finansowanie projektów dotyczących kluczowych wyzwań i szans dla regionu. Transnarodowe projekty stanowią odpowiedź na potrzeby i problemy, z którymi poszczególne kraje nie są w stanie uporać się samodzielnie. Projekty o charakterze wyłącznie badawczym, nie wskazujące sposobu wykorzystania rezultatów w praktyce nie mogą liczyć na dofinansowanie.
Zorientowanie na rezultaty wymaga współdziałania partnerów z potencjalnymi grupami odbiorców wiedzy i rezultatów już na etapie przygotowania projektu. Wypracowane wspólnie rozwiązania można przetestować za pomocą działań o charakterze inwestycyjnym (pilotażowych, demonstracyjnych). Program nie finansuje inwestycji o dużej skali, ale oferuje rozwiązania, które mogą być wdrażane przy wykorzystaniu innych instrumentów finansowych (krajowych, regionalnych, UE). Językiem programu jest język angielski.
Zakres tematyczny Programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego 2014-2020:
Priorytet 1
Potencjał dla
innowacji
1.1 Infrastruktura
badań i innowacji
Identyfikacja wyzwań dotyczących
zarządzania infrastrukturą badawczą i innowacyjną; Przygotowanie wspólnych
programów szkoleniowych dla operatorów infrastruktury;
Opracowanie mechanizmów
zapewniających efektywne kosztowo wykorzystanie zasobów i najlepsze wykorzystanie
wyników badań naukowych;
Wykorzystanie rezultatów badań w produktach i usługach.
1.2. Inteligentna
specjalizacja
Tworzenie struktur współpracy w celu
pozyskania zdolności innowacyjnej;
Tworzenie platform umożliwiających transfer
wiedzy i tworzenie synergii międzyregionalnych w zakresie rozwoju regionalnych
strategii inteligentnej specjalizacji.
1.3 Innowacje
nietechnologiczne
Wspólne opracowywanie produktów
i usług wspierających przedsiębiorczość w sektorze kultury i tworzenie miejsc pracy
w branżach kreatywnych;
Opracowanie i testowanie działań wspomagających
międzysektorowe nawiązywanie kontaktów między MŚP.
Priorytet 2
Efektywne
gospodaro- wanie
zasobami naturalnymi
2.1 Czyste wody
Opracowywanie i wdrażanie zintegrowanych planów działania na rzecz ochrony Morza Bałtyckiego i wód do niego wpływających;
Opracowywanie i wdrażanie strategii i działań ukierunkowanych na zagrożenia
spowodowane bronią i środkami bojowymi zalegającymi w Bałtyku;
Inwestycje pilotażowe w celu zapobiegania zrzutowi biogenów i substancji niebezpiecznych,
wspomaganie ich usuwania.
2.2 Energia
odnawialna
Testowanie innowacyjnych rozwiązań
ekologicznych w zakresie wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych;
Ewaluacja i testowanie alternatywnych technologii pozyskiwania energii z odpadów;
Wdrażanie innowacyjnych technologii gromadzenia energii ze źródeł odnawialnych oraz modeli dystrybucji.
2.3 Efektywność
energetyczna
Promowanie ekologicznej
przedsiębiorczości, opracowanie systemu zachęt promujących efektywne
energetycznie produkty i usługi.
2.4 Zasobooszczędny
niebieski wzrost
Pilotażowe zastosowanie
zaawansowanych technologii morskich w celu zrównoważonego korzystania z zasobów morskich; Opracowywanie i wdrażanie planów zintegrowanego zarządzania środowiskiem morskim.
Priorytet 3
Zrównoważony
transport
3.1 Interoperacyjność
transportu
Rozwój regionalnych węzłów transportowych i węzłów transportu multimodalnego; Poprawa możliwości świadczenia usług przez porty i terminale intermodalne i ich integracja z sieciami w głębi kraju;
Harmonizacja rodzajów transportu i sieci
transportowych pod względem technicznym, prawnym, organizacyjnym, w zakresie bezpieczeństwa itd.
3.2 Dostępność
obszarów odległych
i dotkniętych zmianami
demograficznymi
Opracowanie i wdrażanie strategii,
służących wykorzystaniu potencjału w zakresie gospodarki i turystyki, z uwzględnieniem aspektów ekologicznych;
Wdrażanie nowych modeli usług
transportowych zapewniających dostępność.
3.3 Bezpieczeństwo
morskie
Harmonizacja interpretacji
i wdrażania regulaminów, norm i przepisów bezpieczeństwa; Stosowanie zaawansowanych technologii w zakresie bezpieczeństwa morskiego i ochrony,
np. wdrażanie e-nawigacji, automatycznych systemów nawigacji.
3.4 Żegluga przyjazna
dla środowiska
Tworzenie systemów wymiany informacji o rejsie, umożliwiających okrętom podróż z prędkością
ekonomiczną przy optymalnym czasie dotarcia na miejsce i oszczędności paliwa; Pilotażowe działania na rzecz ekologicznej żeglugi śródlądowej.
3.5 Mobilność
miejska przyjazna dla
środowiska
Rozwój systemów inteligentnego transportu w zakresie mobilności miejskiej;
Opracowanie i wdrażanie systemów zarządzania mobilnością miejską w ramach strategii na rzecz transportu niskoemisyjnego.
Priorytet 4
Zdolność
instytucjonalna w
zakresie współpracy
makroregionalnej
4.1 Seed money
Zwiększenie potencjału współpracy transnarodowej przy realizacji Strategii UE dla Regionu Morza Bałtyckiego oraz współpracy z krajami partnerskimi w zakresie wspólnych priorytetów.
4.2 Koordynacja
współpracy
Zwiększenie zdolności instytucji publicznych i organizacji panbałtyckich w zakresie koordynacji transnarodowej przy wdrażaniu Strategii UE dla Regionu Morza Bałtyckiego;
Umożliwienie realizacji priorytetów wspólnych z krajami partnerskimi.
Oczekiwane produkty: plany działań i rozwoju, modele współpracy, studia wykonalności, pilotażowe wdrożenia, rekomendacje dla decydentów i praktyków w danej dziedzinie itd.
Instytucja Zarządzająca i Certyfikująca: Bank Inwestycyjny Szlezwik-HolsztynWspólny Sekretariat z główną siedzibą w Niemczech (Rostock ) i oddziałem na Łotwie (Ryga)Komitet Monitorujący – udział w pracach biorą przedstawiciele MIiR oraz polskich regionów
Obszar wsparcia: Dania, Niemcy (wybrane regiony), Polska, Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia, Szwecja,Norwegia, Rosja (wybrane obwody), Białoruś
Budżet programu:264 mln euro (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – EFRR)+ 6 mln euro środków norweskich+ 8,8 mln euro (Europejski Instrument Sąsiedztwa – EIS)
Poziom dofinansowania ze środków EFRR:• 75% (Niemcy, Dania, Szwecja, Finlandia)• 85% (Estonia, Litwa, Łotwa, Polska),• 50% (Norwegia)
Program Region Morza Bałtyckiego 2014-2020 (www.interreg-baltic.eu),
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...