O inkluzywnym sposobie nauczania realizowanym w polskiej szkole dyskutowali uczestnicy konferencji „Edukacja włączająca – między modelem a rzeczywistością”, która odbyła się w środę 30 października w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Swoimi doświadczeniami w zakresie edukacji uwzględniającej potrzeby wszystkich dzieci podzielili się też goście z zagranicznych placówek.
Podczas konferencji, organizowanej przez Departament Edukacji i Nauki UMWW oraz Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niesłyszących w Poznaniu, dyskutowano o realizacji idei edukacji włączającej w praktyce. Jej uczestnicy poruszyli m.in. wątki, takie jak indywidualizacja nauczania, praca z uczniami z deficytami języka i mowy, wadą słuchu oraz dziećmi neuroróżnorodnymi, kształcenie nauczycieli w kontekście edukacji włączającej czy przemoc rówieśnicza wobec dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Prelegentami konferencji byli eksperci w dziedzinie edukacji, pedagogiki, psychologii, psychiatrii. Wśród nich znaleźli się m.in.: prof. Jacek Pyżalski, prof. Renata Wawrzyniak-Beszterda, prof. Katarzyna Karpińska-Szaj, prof. Tadeusz Pietras, prof. Anna Jakoniuk-Diallo i prof. Anna Brzezińska. Swoimi doświadczeniami podzielili się też goście z zagranicznych ośrodków edukacyjnych – z Niemiec, Francji i Łotwy.
W Polsce według danych GUS w roku szkolnym 2022/2023 (dane z września 2022 roku) było 285,6 tys. dzieci i młodzieży oraz 21,5 tys. studentów i doktorantów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
– Mamy doświadczenie w poszukiwaniu różnych form wsparcia w zakresie edukacji, od dawna funkcjonują u nas szkoły specjalne czy szkoły z klasami integracyjnymi. To wszystko ma na celu wypracowanie takiego sposobu, żeby dziecko z wyjątkowymi potrzebami mogło rozwijać swój indywidualny potencjał, tak jak każde inne dziecko, co ma zagwarantować pełne włączenie do życia społecznego. Z tym włączeniem w przypadku dzieci, które uczęszczają do szkół specjalnych, bywało i bywa do dzisiaj różnie. Do udziału w konferencji zaprosiliśmy osoby prowadzące szkoły różnego typu w innych krajach – to ich doświadczenia konfrontujemy podczas tego spotkania – podkreśla Katarzyna Kretkowska, Członkini Zarządu Województwa Wielkopolskiego.
– Dla mnie rozmowa o edukacji włączającej nie jest dyskusją o rodzaju szkolnictwa, a o konkretnym dziecku, które ma jedno życie, i my jako społeczeństwo powinniśmy pozwolić mu przeżyć je w pełni. Nie jest to też rozmowa o tym, czy dziecko powinno się uczyć w szkole specjalnej, czy ogólnodostępnej. Ono powinno uczyć się w szkole, która odpowiada jego potrzebom – tłumaczy Izabela Ziętka, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, która również uczestniczyła w konferencji.
Ministerstwo nie planuje likwidować szkół specjalnych czy poradni psychologiczno-pedagogicznych, nie chce też, żeby to nauczyciele diagnozowali uczniów. Stawia z kolei na zacieśnianie współpracy między szkołami i poradniami, dla których tworzona jest specjalna platforma, baza opinii i orzeczeń.
Zebrane podczas konferencji w Urzędzie Marszałkowskim wnioski mają stać się wsparciem dla organów państwa i instytucji, które w trosce o dobro wszystkich dzieci, będą tworzyć ramy dla jej stosowania w codziennej praktyce przedszkolnej i szkolnej.
To pierwsza tego typu konferencja w Poznaniu. Zarząd Województwa Wielkopolskiego planuje cykl takich spotkań, które odbędą się również w subregionach Wielkopolski.
Wydarzenie zostało objęte m.in. patronatem honorowym Marszałka Województwa Wielkopolskiego.
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...