KONKURS i-WIELKOPOLSKA INNOWACYJNI DLA WIELKOPOLSKI


edycja 2019

Konkurs o Nagrodę Marszałka Województwa Wielkopolskiego „ i-Wielkopolska – Innowacyjni dla Wielkopolski” organizowany jest od 2007 roku. Miniona edycja Konkursu obejmowała dwie kategorie: opartą na inteligentnych specjalizacjach dla Wielkopolski oraz wykorzystaniu najnowszych technologii wodorowych, wpisujących się w globalne trendy.

Celem Konkursu jest promocja regionalnych przedsiębiorstw stosujących innowacyjne rozwiązania w ramach sześciu inteligentnych specjalizacji dla Wielkopolski oraz w ramach działań opartych na zastosowaniu wodoru. Nagroda ma stanowić wyróżnienie dla przedsiębiorstw, które stworzyły nowatorskie rozwiązania i wdrożyły je w praktyce.

Konkurs skierowany jest do przedsiębiorców mających siedzibę w Województwie Wielkopolskim.

W 2019 roku wpłynęło 26 wniosków, w tym 25 wniosków w kategorii: „Inteligentne Specjalizacje dla Wielkopolski” oraz 1 wniosek w kategorii: „H₂ Wielkopolska”.

I i II etapu oceny merytorycznej wniosków dokonała Kapituła Konkursu, powołana przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego.
Kapituła składała się z:

  • przedstawiciela Zarządu Województwa Wielkopolskiego odpowiedzialnego za gospodarkę i innowacje: Pan Jacek Bogusławski,
  • 2 Członków Wielkopolskiej Rady Trzydziestu (WR 30):
    - Pan dr hab. Jacek Guliński prof. UAM – Prezes, Poznański Park Naukowo- Technologiczny,
    - Pan dr inż. Zenon Kierczyński – Prezes, Wielkopolska Izba Budownictwa,
  • 4 przedstawicieli państwowych uczelni wyższych, których profil jest zgodny z obowiązującymi Inteligentnymi Specjalizacjami dla Wielkopolski (IS):
    - Pan dr hab. Jacek Goc prof. nadzw. PP - Prorektor ds. kształcenia, Politechnika Poznańska,
    - Pan prof. dr hab. Przemysław Guzik – Uniwersytet Medyczny,
    - Pan dr hab. Maciej Kurak prof. nadzw. UAP - Prorektor ds. rozwoju kadry i promocji, Uniwersytet Artystyczny,
    - Pan prof. dr hab. Krzysztof Szoszkiewicz - Prorektor ds. Nauki i Współpracy
    z Zagranicą, Uniwersytet Przyrodniczy,
  • 2 przedstawicieli Wielkopolskiej Platformy Wodorowej:
    - Pan dr hab. Grzegorz Lota prof. PP - p.o. Dyrektora Instytutu Chemii i Elektrochemii Technicznej, Politechnika Poznańska,
    - Pan Pan Maciej Sytek – Prezes, Agencja Rozwoju Regionalnego w Koninie,
  • przedstawiciela Komisji Gospodarki Sejmiku Województwa Wielkopolskiego:
    Pani Marta Dzikowska – Przewodnicząca Komisji,
  • przedstawiciela Komisji Edukacji i Nauki Sejmiku Województwa Wielkopolskiego:
    Pani Paulina Stochniałek – Przewodnicząca Komisji.

Rozstrzygnięcia Konkursu dokonał Zarząd Województwa Wielkopolskiego.

Mając na uwadze innowacyjność zaprezentowanych rozwiązań w obszarach inteligentnych specjalizacji dla Wielkopolski oraz w obszarze dot. zastosowania technologii wodorowych, znaczących dla konkurencyjności gospodarki, Zarząd postanowił o wyborze 4 równorzędnych Laureatów w dwóch kategoriach konkursowych wyróżniających się potencjałem rozwojowym spośród grona wielkopolskich przedsiębiorców.

Laureat otrzymuje:

  • tytuł Laureata Konkursu,
  • nagrodę finansową,
  • statuetkę i dyplom.

Organizator Konkursu zapewnia Laureatom promocję firmy w ramach międzynarodowych wystaw Marki Wielkopolski oraz podczas organizowanych wydarzeń o charakterze gospodarczym przez kolejny pełny rok.
Łączna pula nagród finansowych dla Laureatów wynosi 120 000,00 PLN.

Oficjalne ogłoszenie wyników Konkursu nastąpiło podczas konferencji prasowej w dniu 9 stycznia 2020 r. w siedzibie UMWW.

W konferencji prasowej udział wzięli: Pan Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Pan Jacek Bogusławski, Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego, Członek Kapituły Konkursu oraz przedstawiciele firm – Laureatów Konkursu.

Laureaci Konkursu w edycji 2019:

a) w kategorii „Inteligentne Specjalizacje dla Wielkopolski”:

  • Agencja Reklamowa Grafiti Sp. z o.o. za Medical Design - projekty na rzecz zmiany wizerunku służby zdrowia (IS: Wnętrza przyszłości):
    Medical Design Studio to nowatorski projekt, którego celem jest redukcja stresu pacjentów, w szczególności dzieci, przebywających w szpitalach za pośrednictwem grafiki (dekoracja, identyfikacja wizualna, komunikacja, aranżacja pomieszczeń). Rok 2019 to realizacja jednego z największych i najciekawszych projektów w polskiej służbie zdrowia pod nazwą „Piesze Metro”. „Piesze Metro” to wyjątkowy projekt, którego celem jest usprawnienie komunikacji w największym i najważniejszym szpitalu dziecięcym w Polsce – Instytucie Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie. Centrum Zdrowia Dziecka to niemalże 20 odrębnych budynków połączonych za sobą głównie podziemnymi korytarzami. Ideą projektu zrealizowanego przez Medical Design Studio było stworzenie systemu, który w intuicyjny sposób pokieruje pacjentów do właściwych miejsc kompleksu. Biorąc za wzór system oznakowania metra, zaproponowano 7 tras – linii metra, łączących wszystkie budynki szpitala. Każda linia posiada swój własny kolor i tematykę (np. linia niebieska – woda, linia zielona - las). W ciągach komunikacyjnych zaprojektowano kolorowe taśmy łączące budynki. Dodatkowo, na każdej trasie wyznaczono „stacje”, czyli punkty docelowe dla pacjentów i opiekunów. Stacje ubrane zostały w kolorowe, indywidualnie narysowane grafiki o tematyce danej linii. Ten unikalny projekt nie tylko w znaczący sposób usprawnia funkcjonowanie Centrum Zdrowia Dziecka, ale też poprzez kolorową grafikę, barwne i wesołe postaci angażuje dzieci oraz pozwala choć na chwilę zapomnieć o pobycie w szpitalu.

  • Fibar Group S.A. za system do zarządzania inteligentnym domem (IS: Rozwój oparty na ICT):
    System do zarządzania inteligentnym domem FIBARO powstał niespełna 10 lat temu w garażu. Ówcześnie na rynku jedynymi rozwiązaniami do zarządzania domem były systemy przewodowe, które wymagały ingerencji w strukturę budynku. Konieczne było kładzenie kilometrów kabli, bruzdowanie ścian by położyć niezbędną infrastrukturę umożliwiającą np. zarządzanie światłem, sterowanie roletami czy bramami. Z tej właśnie przyczyny powstała marka FIBARO dostarczająca domownikom wygodne, przyjazne i bezpieczne środowisko do życia. FIBARO jako pierwsza marka na rynku zaprezentowała rozwiązanie w 100% bezprzewodowe składające się z centrali (będącej swoistym) mózgiem systemu, sensorów (porównać je można do zmysłów człowieka) oraz aktorów (wykonywujących poszczególne czynności). Inteligentny dom FIBARO to miejsce, w którym urządzenia komunikują się ze sobą, dzięki temu można w bardzo łatwy sposób kontrolować urządzenia, światła, bramy i rolety, temperaturę w domu, system alarmowy, kamery, system do zraszania ogrodu. System uchroni także użytkowników, ich najbliższych i dobytek przed niebezpieczeństwami takimi jak pożar, czad czy zalanie. To wszystko jest możliwe dzięki kliknięciu w ekran telefonu, gestu lub komendzie głosowej. W chwili obecnej w portfolio FIBARO znajduje się ponad 30 produktów software i hardware pracujących w standardach Z-Wave i HomeKit.

  • Małkowski-Martech S.A. za przeciwpożarową bramę kurtynową elastyczną Marc-Ok (IS: Przemysł jutra):
    Przeciwpożarowe bramy kurtynowe elastyczne Marc-Ok, w klasie do EI120, są przeznaczone do oddzielenia stref pożarowych zgodnie z obowiązującymi przepisami przeciwpożarowymi. Mają zastosowanie w różnego typu obiektach przemysłowych, gdzie wymagane jest zastosowanie przegród pożarowych w wysokiej klasie odporności ogniowej przy jednoczesnym zachowaniu małej ilości miejsca w nadprożu. Kurtyny sprawdzają się idealnie również w garażach podziemnych i galeriach handlowych - wszędzie tam gdzie ważny jest każdy centymetr powierzchni użytkowej oraz zminimalizowanie gabarytów. Marc-Ok są elastycznymi zamknięciami stref pożarowych i ze względu na bardzo dużą odporność na promieniowanie cieplne mogą być z powodzeniem wykorzystane jako alternatywa dla biernych zabezpieczeń przeciwpożarowych o większych warunkach zabudowy. Kurtyny elastyczne Marc-Ok występują także w wersji okiennej - dzięki małej kasecie idealnie wkomponowują się w design budynku, nie ograniczając funkcji użytkowej rozwiązania. Bramy są wdrożone produkcyjnie, posiadają niezbędne certyfikaty, umożliwiające sygnowanie bram znakiem CE. Zastosowane w bramach innowacyjne rozwiązania zostały opatentowane (Patent europejski: EP 3225283, polskie patenty: 229371, 233342).

b) w kategorii „H₂ Wielkopolska”:

  • Solaris Bus & Coach S.A. za Solaris Urbino 12 Hydrogen (zeroemisyjny autobus miejski z napędem elektrycznym zasilanym z wodorowego ogniwa paliwowego):
    Autobus wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen wyposażony jest w ultranowoczesne ogniwo paliwowe, które pełni funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej na pokładzie pojazdu. Dzięki zastosowanej technologii autobus ma możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu aż 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji. W autobusach wodorowych Solarisa wykorzystano zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. W skład całego układu wodorowego wchodzą także urządzenia pomocnicze, odpowiadające m.in. za dostarczanie wodoru i powietrza pod odpowiednim ciśnieniem, recyrkulację pierwiastka, który nie został zużyty wcześniej, a także za utrzymanie odpowiedniej i stabilnej temperatury ogniw podczas pracy. Produktowa nowość w portfolio Solarisa wyposażona jest w małą baterię trakcyjną Solaris High Power, która ma za zadanie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana jest energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania. Jest też możliwość podładowania jej poprzez gniazdo plug-in. Uzupełnieniem układu napędowego jest oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi.
    W zakresie technologii magazynowania wodoru w pojeździe Solaris Urbino 12 hydrogen zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania. Pierwiastek gromadzony jest w postaci gazowej pod ciśnieniem 350 atmosfer w 5 zbiornikach nowej generacji na dachu autobusu. Dzięki wykorzystaniu zbiorników wodoru typu 4, inżynierom z Biura Technicznego Solarisa udało się zredukować ich masę o około 20% w stosunku do poprzedniego modelu. Zestaw kompozytowych butli umieszczonych wzdłużnie nad pierwszą osią pojazdu pozwolą zmagazynować 36,8 kg wodoru. Na końcu każdego ze zbiorników zamontowany jest zawór multifunkcyjny zawierający szereg zabezpieczeń: zawór elektromagnetyczny, zawór awaryjny aktywowany w przypadku podwyższonej temperatury oraz zawór przeciążeniowy odcinający wypływ wodoru w przypadku rozszczelnienia układu. Autobus miał swoją premierę jesienią 2019 roku, przeszedł już pierwsze próby i testy u potencjalnych klientów.
    Firma Solaris zdobyła już pierwsze zamówienie na 12 sztuk tego typu pojazdów od miast Bolzano we Włoszech. Rozpoczęto już prace zmierzające do realizacji zamówienia, dostawa produktów planowana jest w 2020 roku. W związku z powyższym określamy gotowość technologiczną produktu (TRL) na najwyższy poziom IX, gdyż produkt i technologie w nim zastosowane zostały sprawdzone w warunkach rzeczywistych z zamierzonym efektem.

Galeria zdjęć:

  • Konkurs o Nagrodę Marszałka Województwa Wielkopolskiego „i-Wielkopolska - Innowacyjni dla Wielkopolski”




pdf    drukuj    drukuj