Siedem tysięcy modułów, o łącznej długości instalacji elektrycznych 23 razy większej niż wysokość Burdż Chalifa, najwyższego budynku świata, składa się na farmę fotowoltaiczną o mocy 4 MW, która została niedawno uruchomiona na terenie Portu Lotniczego Poznań – Ławica. – To znaczna produkcja zielonego prądu – podkreśla Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego.
Lotnisko w stolicy Wielkopolski zrealizowało projekt „Poprawa efektywności energetycznej Portu Lotniczego Poznań-Ławica w oparciu o własną zieloną energię”. Inwestycja o wartości 20 mln zł uzyskała wsparcie w wysokości 6,8 mln zł z marszałkowskich funduszy unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. 2 kwietnia 2024 roku inwestycja została podsumowana. Władze lotniska oraz województwa i miasta zaprezentowały też plany na przyszłość.
- Ta realizacja i plany lotniska wpisują się w ideę Wielkopolskiej Doliny Wodorowej. To innowacyjne podejście. W przyszłości będzie tutaj mógł powstawać zielony wodór, który będzie wykorzystywany jako źródło prądu, ale też jako potencjalne źródło napędu dla pojazdów nie tylko lotniskowych – zaznaczył Marszałek Marek Woźniak.
- To unikalne przedsięwzięcie, pierwszy raz zrealizowane w obszarze funkcjonalnym lotniska – zaznacza Grzegorz Bykowski, Wiceprezes Zarządu Portu Lotniczego Poznań – Ławica, który poinformował również, że w ramach projektu został zakupiony specjalistyczny pojazd elektryczny z zabudową warsztatową, który będzie służył do bieżącej obsługi serwisowej.
Przedsięwzięcie wpisuje się w działania zmierzające do redukcji śladu węglowego i ochrony środowiska naturalnego. To także wymierne korzyści ekonomiczne dla lotniska, dla którego zużycie energii elektrycznej znaczący element funkcjonowania.
Lotnisko przygotowało również opracowanie „System produkujący zielony wodór z farmy fotowoltaicznej, magazynujący go i wykorzystującej w lokalnej stacji tankowania wodorem”. W planach jest wielkoskalowa farma fotowoltaiczna o mocy nawet 50 MW, z zastosowaniem elektrolizera o mocy do 17 MW, z perspektywą produkcji wodoru pomiędzy 200 - 700 ton.
- To się opłaca również środowiskowo, ponieważ robimy następny krok w kierunku obniżenia emisji CO2. Cieszę się, bo to kolejny projekt z zakresu ekologii realizowany we współpracy z Samorządem Województwa Wielkopolskiego – powiedział Jacek Jaśkowiak, Prezydent Poznania.
Przypomnijmy, że struktura właścicielska lotniska w stolicy Wielkopolski przedstawia się następująco: Polskie Porty Lotnicze S.A.- 39%, Miasto Poznań - 37%, Województwo Wielkopolskie - 24%.
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...