Solidne fundamenty pod wszystkie inwestycje Wielkopolska na tle pozostałych regionów kraju może pochwalić się dobrze rozwiniętą infrastrukturą. Na infrastrukturę regionu składa się wiele czynników. To m.in. sieć drogowa i kolejowa, a także możliwości transportu wodnego i lotniczego. Istotny jest także model zaopatrywania terenu w energię elektryczną, gaz i ropę. Dobra infrastruktura jest podstawą dla wszelkich inwestycji. Tych w Wielkopolsce jest wiele. Oznacza to, że infrastruktura spełnia wymagania przedsiębiorców. Władze województwa, jak i sami mieszkańcy, widzą jednak konieczność dalszego poszerzania infrastrukturalnego zaplecza. Bez stałego rozwoju infrastruktury województwa nie byłoby możliwe pełne otwarcie się regionu na inwestorów i turystów z całego świata oraz zaspokojenie potrzeb stałych mieszkańców
Infrastruktura drogowa
Całkowita długość sieci dróg publicznych o nawierzchni twardej w Wielkopolsce wynosi 28 948 km, co stanowi 9,8% długości sieci całego kraju. Do najważniejszych elementów sieci drogowej w Wielkopolsce należą drogi krajowe i wojewódzkie. Drogami wojewódzkimi zarządza Zarząd Województwa Wielkopolskiego za pomocą Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu a drogami krajowymi zarządza Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. Łączna długość dróg krajowych na obszarze województwa wynosi 1 741,0 km. Całkowita długość dróg wojewódzkich wynosi natomiast 2 728,7 km, z czego 340,2 km znajduje się w granicach miast. Południowa część województwa posiada dobrze rozwiniętą sieć dróg krajowych uzupełnianą przez drogi wojewódzkie, natomiast północna część regionu charakteryzuję się słabo rozwiniętą siecią dróg krajowych i bardzo gęstą siecią dróg wojewódzkich.
Sieć dróg krajowych na obszarze województwa tworzy:
Istotny problem stanowi brak spójnej sieci dróg ekspresowych istotnych w połączeniach krajowych i międzynarodowych. Na obszarze województwa całkowicie zrealizowanymi drogami ekspresowymi są: droga S8 i S5. Negatywny wpływ na przepustowość sieci drogowej województwa, szczególnie na kierunku północ-południe, ma przede wszystkim brak drogi ekspresowej S11, która jest zrealizowana tylko w odcinkach stanowiących obwodnice miast. Droga ekspresowa S11 stanowi jeden z najważniejszych ciągów komunikacyjnych łączących północ z południem naszego kraju dlatego powstało Stowarzyszenie Gmin, Powiatów i Województw “Droga S11”, którego celem jest przyspieszenie budowy drogi ekspresowej S11 o długości ok. 550 km.
Wielkopolska sieć dróg krajowych i wojewódzkich charakteryzuje się dużym natężeniem ruchu. Średni dobowy ruch roczny pojazdów silnikowych na wszystkich drogach krajowych w Wielkopolsce w 2020/21 roku wyniósł 14 615 poj./dobę (w kraju – 13 574 poj./dobę), a na drogach krajowych o znaczeniu międzynarodowym 26 183 poj./dobę (w kraju – 25 488 poj./dobę). Na drogach wojewódzkich w Wielkopolsce średni dobowy ruch pojazdów silnikowych wyniósł natomiast 4 920 poj./dobę (w kraju – 4 231 poj./dobę).
Największy średni dobowy ruch na drogach wojewódzkich w Wielkopolsce, powyżej 15 000 pojazdów na dobę, zarejestrowano na następujących drogach:
Energia i gaz Wielkopolska jest dobrze zabezpieczona w energię elektryczną. Istniejący układ sieci elektroenergetycznych najwyższych (400 kV i 220 kV) i wysokich (110 kV) napięć, składający się na Krajowy System Przesyłowy i Dystrybucyjny, umożliwia wyprowadzenie energii elektrycznej z Zespołu Elektrowni Pątnów Adamów Konin do innych regionów oraz jej dostarczenie z pozostałych elektrowni znajdujących się na terenie kraju. Najważniejsze elektrownie zawodowej zlokalizowane są przede wszystkim we wschodniej części regionu. Największym źródłem energii na terenie województwa jest Zespół Elektrowni Pątnów I i II – Adamów – Konin S.A. (ZE PAK), który dostarcza na rynek około 6,4% energii elektrycznej wytwarzanej w kraju i jest drugim co do wielkości krajowym producentem energii elektrycznej otrzymywanej z węgla brunatnego. W województwie wielkopolskim funkcjonują ponadto dwie elektrociepłownie w Poznaniu – Karolin i Garbary o łącznej mocy wytwarzanej energii cieplnej 1212,5 MWt i mocy elektrycznej 283,5 MWe, a także elektrociepłownia Kalisz – Piwonice o zainstalowanej mocy cieplnej 148 MWt oraz 8 MWe mocy elektrycznej.
Główny elementem systemu gazociągów jest czynny gazociąg tranzytowy wysokiego ciśnienia DN1400 „Jamał” łączący Rosję z Europą Zachodnią. Przebiega on równoleżnikowo przez środkową część województwa, gwarantując obsługę północnej i środkowej części regionu za pośrednictwem połączenia z gazociągami krajowymi poprzez węzeł Zębowo. Możliwość zaopatrzenia z innych krajów Europy zapewnia sieć magistralnych gazociągów o znaczeniu krajowym przebiegających poza granicami województwa oraz planowany gazociąg tranzytowy, który przebiegał będzie po południowej stronie gazociągu tranzytowego „Jamał”.
Wielkopolska posiada rozwinięty system gazociągów gazu zaazotowanego, pracujący w oparciu o lokalne złoża gazu ziemnego. Obejmuje on gazociągi dalekosiężne oraz sieć gazociągów kopalnianych łączących poszczególne obiekty systemu: mieszalnię gazu w Grodzisku Wielkopolskim, węzły w Kotowie, Krobii i Odolanowie wraz z Odazotownią w Grodzisku Wielkopolskim, Podziemny Magazyn Gazu „Bonikowo”, a także kopalnie gazu ziemnego znajdujące się w 53 obszarach górniczych.
Na obszarze województwa znajduje się 247 instalacji do produkcji energii ze źródeł odnawialnych o łącznej mocy 788,9 MW. Większość instalacji to elektrownie wiatrowe (192) o łącznej mocy 626,7 MW.
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...