Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 803 ze zm.) demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji może być przeprowadzony wyłącznie w stacjach demontażu.
Minimalne wymagania dla stacji demontażu oraz sposobu demontażu pojazdów określa rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla stacji demontażu oraz sposobu demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1206 ze zm.), natomiast minimalne wymagania dla strzępiarek oraz metod rozdziału odpadów określa rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla strzępiarek oraz metod rozdziału odpadów na frakcje materiałowe (Dz. U. z 2005 r. Nr 214, poz. 1807 ze zm.).
W związku z faktem, iż na terenie stacji demontażu następuje wstępne przetwarzanie odpadu w postaci zużytego pojazdu, którego efektem jest wytwarzanie nowych rodzajów odpadów wymagana jest decyzja z zakresu gospodarki odpadami – pozwolenie na wytwarzanie odpadów wraz z elementami zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania odpadów. Organem właściwym do wydania pozwolenia wymaganego w związku z prowadzeniem stacji demontażu pojazdów jest marszałek województwa.
Pozwolenie na wytwarzanie odpadów może być wydane po uzyskaniu wymaganego pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego w rozumieniu prawa budowlanego, z wyłączeniem nowo zbudowanych lub zmodernizowanych obiektów budowlanych, zespołów obiektów lub instalacji, które nie mogą być oddane do użytkowania jeśli nie spełniają wymagań ochrony środowiska, o których mowa w art. 76 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r., poz. 519 ze zm.) oraz po sprawdzeniu przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska funkcjonowania instalacji i urządzeń służących do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Nadto, stosownie do art. 41a ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 1987 ze zm.), wojewódzki inspektor ochrony środowiska przeprowadza, z udziałem przedstawiciela marszałka województwa, kontrolę instalacji, obiektu budowlanego lub jego części, w których ma być prowadzone przetwarzanie odpadów, w zakresie spełnienia wymagań określonych w przepisach ochrony środowiska.
W zakresie gospodarki odpadami, stosownie do art. 184 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska wniosek o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów, powinien zawierać:
Jeżeli wniosek dotyczy instalacji nowo uruchamianych lub w sposób istotny zmienionych, zgodnie z art 143 ustawy Prawo ochrony środowiska, powinien on zwierać informacje o spełnianiu wymogów w stosunku do stosownych technologii, w szczególności:
Wytwarzane odpady w stacji demontażu pojazdów powstają w związku z procesem przetwarzania odpadów w postaci – zużytych pojazdów przyjętych do stacji, stąd wniosek powinien zawierać informacje, zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach – w zakresie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania odpadów:
Do wniosku o wydanie stosownego pozwolenia należy dołączyć:
Wysokość opłaty skarbowej:
Opłatę skarbową należy wnieść na konto:
Urząd Miasta Poznania Wydział Finansowy, Oddział Pozostałych Dochodów Podatkowych i Niepodatkowych ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań PKO BP 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763
Wykaz przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu pojazdów oraz punkty zbierania pojazdów prowadzony przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...