Przedsiębiorcy zobowiązani do złożenia wniosku o wpis do rejestru, wg działów zgodnie z wnioskiem:
Dział I. Dane identyfikacyjne podmiotu składającego wniosek
Dział II. Działalność wynikająca z ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej:
Tabela 1. Przedsiębiorca wprowadzający na terytorium kraju produkty (opony, oleje smarowe) Tabela 2. Prowadzący recykling odpadów powstałych z produktów Tabela 3. Prowadzący odzysk odpadów powstałych z produktów Tabela 4. Dokonujący eksportu oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów powstałych z produktów w celu poddania ich odzyskowi lub recyklingowi Tabela 5. Organizacja odzysku Tabela 6. Informacja o rodzaju prowadzonej działalności w zakresie wprowadzania do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych i narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne Tabela 7. Autoryzowany przedstawiciel, o którym mowa w art. 8a ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej Tabela 8. Przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w której są oferowane produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami lub napoje lub żywność pakowane przez tego przedsiębiorcę w te produkty lub przedsiębiorca pakujący i oferujący napoje lub żywność w takich opakowaniach za pomocą urządzenia vendingowego Tabela 9. Przedsiębiorca prowadzący portowe urządzenia do odbioru odpadów lub inne równoważne systemy zbierania
Dział III. Działalność wynikająca z ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji:
Tabela 1. Wprowadzający pojazdy Tabela 2. Prowadzący punkty zbierania pojazdów Tabela 3. Prowadzący stacje demontażu Tabela 4. Prowadzący strzępiarkę
Dział IV. Działalność wynikająca z ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym:
Tabela 1. Wprowadzający sprzęt lub autoryzowany przedstawiciel Tabela 2. Zbierający zużyty sprzęt Tabela 3. Prowadzący zakład przetwarzania Tabela 4. Prowadzący działalność w zakresie recyklingu Tabela 5. Prowadzący działalność w zakresie innych niż recykling procesów odzysku Tabela 6. Organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego
Dział V. Działalność wynikająca z ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach:
Tabela 1. Wprowadzający baterie lub akumulatory Tabela 2. Prowadzący zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, Tabela 3. Podmiot pośrednicząc
Dział VI. Działalność wynikająca z ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi:
Tabela 1. Organizacje odzysku opakowań Tabela 2. Przedsiębiorca eksportujący odpady opakowaniowe oraz przedsiębiorca dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych Tabela 3. Przedsiębiorca prowadzący recykling odpadów opakowaniowych Tabela 4. Wprowadzający produkty w opakowaniach Tabela 5. Wprowadzający opakowania oraz eksportujący produkty w opakowaniach i dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów w opakowaniach Tabela 6. Organizacja samorządu gospodarczego Tabela 7. Prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową
Dział VII. Transportujący odpady
Dział VIII. Sprzedawca odpadów
Dział IX. Pośrednik w obrocie odpadami
Dział X. Posiadacz odpadów zwolniony z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów
Dział XI. Podmioty wpisywane do rejestru z urzędu lub dokonujące aktualizacji wpisu, o których mowa w art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach
Dział XII. Wytwórca odpadów obowiązany do prowadzenia ewidencji odpadów niepodlegających obowiązkowi uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów albo pozwolenia zintegrowanego
Dział XIII. Prowadzący recykling statków
Dział XIV. Punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzony samodzielnie przez gminę lub wspólnie z inną gminą lub gminami
Dział XV. Działalność objęta obowiązkiem uzyskania wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
Do wniosku o wpis do rejestru dołącza się:
Marszałek województwa, po otrzymaniu wniosku od podmiotu i po stwierdzeniu, że wniosek nie zawiera braków formalnych (wymogi formalne określone zostały szczegółowo w art. 53 ust. 7 i ust. 8 ustawy o odpadach), dokona wpisu do rejestru niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Marszałek województwa, dokonując wpisu do rejestru, nadaje podmiotowi indywidualny numer rejestrowy i zawiadamia podmiot o tym fakcie. Wpis do rejestru oznacza utworzenie indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. System BDO wysyła elektroniczne powiadomienie o aktywacji indywidualnego konta drogą elektroniczną. Podmiot wykonujący działalność w więcej niż jednym zakresie, o którym mowa w art. 50 ust. 1 ustawy o odpadach, składa jeden wniosek o wpis do rejestru.
OPŁATY – REJESTROWA I ROCZNA
Opłacie rejestrowej podlegają wpisy do rejestru dla:
Ww. podmioty, które zostały wpisane do rejestru uiszczają w terminie do końca lutego każdego roku opłatę roczną za dany rok. Wysokość opłaty rejestrowej i wysokość opłaty rocznej wynosi dla mikroprzedsiębiorców 100 zł, a dla pozostałych podmiotów 300 zł, co zostało określone w drodze rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 19 stycznia 2018 r. w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 184). W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności w więcej niż jednym zakresie, przedsiębiorca ten uiszcza jedną opłatę rejestrową, najwyższą. Zgodnie z ustawą z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców za mikroprzedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
Opłaty rocznej nie uiszcza się w roku, w którym została uiszczona opłata rejestrowa.
Nr rachunku bankowego, na który należy wnosić opłatę rejestrową i opłatę roczną: PKO BP O/Poznań 95 1020 4027 0000 1002 1329 5771
Pamiętaj !
Nieuiszczenie wymaganej opłaty rejestrowej skutkuje odmową wpisu do rejestru.
W przypadku nieuiszczenia wymaganej opłaty rocznej, marszałek województwa dokonuje z urzędu, w drodze decyzji, wykreślenia podmiotu z rejestru
ZABEZPIECZENIE FINANSOWE
Wprowadzający sprzęt, który wprowadza do obrotu sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych wnosi na dany rok kalendarzowy zabezpieczenie finansowe (przeznaczone na pokrycie opłaty produktowej) w przypadku:
Zabezpieczenie finansowe może mieć jedną z trzech form:
Numer rachunku bankowego na który należy wpłacić zabezpieczenie finansowe: BGK Region Wielkopolski O/ Poznań 52 1130 1088 0001 3152 3520 0006
Wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych jest obowiązany do wniesienia zabezpieczenia finansowego w terminie do dnia 30 czerwca roku, którego dotyczy to zabezpieczenie.
Wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych, który rozpoczyna działalność w zakresie wprowadzania do obrotu sprzętu, jest obowiązany do wniesienia zabezpieczenia finansowego przed złożeniem wniosku o wpis do rejestru. W przypadku wygaśnięcia albo rozwiązania umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, otwarcia likwidacji, ogłoszenia upadłości lub wykreślenia z rejestru ww. organizacji, wprowadzający sprzęt jest obowiązany do wniesienia zabezpieczenia finansowego w terminie 14 dni od dnia, w którym odpowiednio nastąpiło ww. zdarzenie.
Podstawę obliczenia wysokości zabezpieczenia finansowego stanowi:
Wysokość zabezpieczenia finansowego oblicza się jako: stawka opłaty produktowej x masa sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych
Szczegółowe stawki opłaty produktowej dla poszczególnych grup sprzętu określa rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2018 r. w sprawie szczegółowych stawek opłaty produktowej dla grup sprzętu.
WPIS DO REJESTRU BDO Z URZĘDU
Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru z urzędu:
AKTUALZACJA WPISU
Podmiot wpisany do rejestru jest obowiązany do złożenia marszałkowi województwa wniosku o zmianę wpisu w rejestrze przy użyciu aktualizacyjnego formularza elektronicznego za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, w przypadku zmiany:
Zmiany w zakresie uzyskania nowej decyzji lub jej zmiany również dokonuje podmiot wpisany do rejestru BDO poprzez przedłożenie wniosku aktualizacyjnego.
WYKREŚLENIE Z REJESTRU
W przypadku trwałego zaprzestania wykonywania działalności wymagającej wpisu do rejestru, podmiot jest obowiązany, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności, do złożenia marszałkowi województwa wniosku o wykreślenie z rejestru przy użyciu formularza elektronicznego o wykreślenie z rejestru za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.
W przypadku trwałego zaprzestania wykonywania działalności przedsiębiorca sporządza i składa sprawozdania w terminie 7 dni od dnia zaprzestania wykonywania tej działalności za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.
Do wniosku należy dołączyć potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji wykreślającej w wysokości 10 zł.
UWAGA
Kontakt w sprawie rejestru BDO jest możliwy:
W przypadku wystąpienia problemów technicznych z obsługą systemu należy kontaktować się z infolinią BDO, poprzez numery telefonów: 22 340 40 50, 22 375 05 00, 22 255 94 50 lub poprzez formularz kontaktowy, znajdujący się pod adresem: https://bdo.mos.gov.pl/kontakt/
WAŻNE!
Od 1 stycznia 2020 r. wnioski rejestrowe, aktualizacyjne, wykreślające z rejestru BDO jak również sprawozdania (począwszy od 2019 roku) wynikające z ustawy o odpadach (o których mowa w art. 73, art. 74a i art. 75 tej ustawy) należy przedkładać tylko i wyłącznie poprzez indywidualne konto w BDO, za pośrednictwem strony internetowej:
https://rejestr-bdo.mos.gov.pl
Jednocześnie informujemy że każdy podmiot posiadający konto w BDO musi posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany albo podpis osobisty. Podpis zaufany można założyć m.in. logując się do konta w swoim systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego. Więcej informacji na stronie: http://www.pz.gov.pl
Profil zaufany można uzyskać w punkcie informacyjnym (na parterze) Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu przy al. Niepodległości 34 oraz w innych punktach, których lista znajduje się pod adresem: https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList
Jednocześnie informujemy, że:
Rejestr stanowi integralną część bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami zwanej BDO i jest prowadzony w systemie teleinformatycznym. Minister Środowiska jest administratorem BDO. Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu nie odpowiada za kształt i funkcjonowanie Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce opakowaniami (BDO).
Dodatkowe informacje znajdują się na stronach: https://bdo.mos.gov.pl/news/nie-wszyscy-przedsiebiorcy-musza-dokonac-wpisu-do-rejestru-bdo/ https://bdo.mos.gov.pl/news/objasnienia-prawne-ministra-klimatu-dotyczace-obowiazku-rejestracji-w-bdo/ https://bdo.mos.gov.pl/wp-content/uploads/2019/12/Objaśnienia-prawne-Ministra-Klimatu-dot-wpisu-do-rejestru-BDO.pdf
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...