Październikowe posiedzenie sejmikowej Komisji Planowania Przestrzennego i Infrastruktury Technicznej zdominowała informacja i dyskusja na temat „Publicznego transportu zbiorowego w województwie wielkopolskim”. Dane na ten temat zaprezentował radnym Włodzimierz Finke, zastępca dyrektora Departamentu Transportu UMWW.
Przypomniał m.in., że latem 2018 r. na pierwsze pięć linii kolejowych prowadzących z Poznania do Wągrowca, Nowego Tomyśla, Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina i Swarzędza wyjechały pociągi z charakterystycznym logo PKM. W latach 2019-2023 Poznańska Kolej Metropolitalna pojawiła się na kolejnych czterech trasach: z Poznania do Gniezna, Kościana, Rogoźna i Wronek. Linia do Swarzędza została natomiast przedłużona aż do Wrześni.
W działalność PKM zaangażowanych jest 48 samorządów: województwo, miasto Poznań i powiat poznański, które współfinansują każdą z linii, a także 9 kolejnych powiatów i 36 gmin, z których większość to członkowie stowarzyszenia „Metropolia Poznań”. W 2023 r. w ramach PKM (obsługiwanej przez samorządową spółkę Koleje Wielkopolskie oraz Polregio) uruchamiane są 193 pary pociągów dziennie, a od stycznia 2024 r. ich liczba wzrośnie do 219.
Odpowiadając na pytania radnych o dalszy rozwój PKM, Włodzimierz Finke stwierdził, że „wąskim gardłem” jest obecnie węzeł poznański, m.in. dworzec kolejowy i brak trzeciego toru do stacji Poznań – Wschód.
Ponadto komisja zaopiniowała pozytywnie kilka wniosków o zmiany w tegorocznym budżecie województwa.
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...