trwa ładowanie strony
wczytywanie strony

Wojciech Jankowiak: Nie dla planów rozbiórki linii kolejowej nr 363 Rokietnica-Pniewy-Międzychód

    Wicemarszałek Wojciech Jankowiak zapewnił, że Samorząd Województwa Wielkopolskiego jest zdecydowanie przeciwny rozbiórce linii nr 363 Rokietnica – Pniewy - Międzychód. Podobne zdanie, w trakcie spotkania, które odbyło się 6 marca z inicjatywy posła na Sejm RP Franciszka Sterczewskiego, wyrazili przedstawiciele powiatów i gmin, które położone są wzdłuż tej liczącej prawie 140 lat linii. 

    O tym, że rozbiórka linii nr 363 jest planowana, część położonych wzdłuż tej linii samorządów dowiedziała się z pisma, które 21 grudnia ubiegłego roku wystosował Wielkopolski Urząd Wojewódzki. Jednak tylko część, gdyż do Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu, Starostwa Powiatowego w Poznaniu czy gminy Rokietnica, pismo to nie dotarło. Z dokumentu wynika, że Polskie Koleje Państwowe S.A. w październiku 2022 roku zwróciły się z wnioskiem do Wojewody Wielkopolskiego o udzielenie pozwolenia na przeprowadzenie inwestycji polegającej na rozbiórce linii kolejowej nr 363. 

    Wniosek wywołał zdecydowany i stanowczy sprzeciw prawie wszystkich położonych wzdłuż linii samorządów. Samorządowcy reprezentujący powiaty międzychodzki i poznański oraz gminy Międzychód, Kwilcz, Pniewy i Kaźmierz, a także poseł Franciszek Sterczewski przekonywali podczas spotkania w Poznaniu  6 marca, że rozbiórce linii mówią zdecydowane nie. Podjęta w 2020 roku przez Radę Gminy Rokietnica uchwała w sprawie przeznaczenia nieczynnej infrastruktury linii 363 na ciąg pieszo-rowerowy, jak podkreślali uczestnicy spotkania, nie wyklucza zachowania korytarza przebiegu linii kolejowej i perspektywicznego jej wykorzystania na cele transportowe.

    Wicemarszałek Wojciech Jankowiak przypomniał, że już 29 grudnia 2022 roku wystosował pismo do Prezesa PKP S.A. Krzysztofa Mamińskiego. Wyraził w nim stanowczy sprzeciw wobec planów likwidacji linii nr 363 i wezwał do wycofania wniosku o udzielenie pozwolenia na rozbiórkę tego kolejowego szlaku. – Podjęcie decyzji o ewentualnej rozbiórce linii stoi w sprzeczności z zapewnieniami władz państwowych o przeciwdziałaniu wykluczeniu transportowemu społeczeństwa, wymazywaniu „białych plam” w transporcie kolejowym i wstrzymaniu likwidacji lokalnych linii kolejowych. Z ubolewaniem przyjmuję też fakt, że przedmiotowy wniosek nie został skonsultowany z Samorządem Województwa Wielkopolskiego, odpowiadającym za organizację przewozów kolejowych w regionie – napisał Wicemarszałek w piśmie do PKP S.A. 

    Wojciech Jankowiak zaznaczył też, że Samorząd Województwa Wielkopolskiego od wielu lat prowadzi działania na rzecz modernizacji i rewitalizacji połączeń kolejowych w regionie, wykorzystując w tym celu między innymi fundusze z Unii Europejskiej. Zmodernizowanych zostało około 200 km linii kolejowych, a koszt tych inwestycji znacznie przekroczył miliard złotych. – Linia nr 363, podobnie jak linia 368 Szamotuły-Międzychód, którą wskazaliśmy do rewitalizacji w ramach krajowego programu Kolej+, wymienione zostały w Planie Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Wielkopolskiego jako linie perspektywiczne dla rozwoju siatki połączeń kolejowych w regionie – wskazuje Wicemarszałek Jankowiak. 

    Należy dodać, że linia kolejowa nr 363 Rokietnica-Pniewy-Międzychód, w ramach konsultacji pomiędzy Samorządem Województwa Wielkopolskiego i Spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, wpisana została na listę zadań w ramach dokumentu PKP PLK S.A. „Zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 roku”.

    - Potencjalna rozbiórka linii kolejowej nr 363 doprowadzi do wieloletniego wykluczenia komunikacyjnego w zakresie transportu kolejowego obszarów przez które przebiega. Wykluczy też możliwość wykorzystania zachowanej infrastruktury w kontekście zastosowania alternatywnych rozwiązań kolejowych w regionie. O wszystkich tych aspektach poinformowałem Prezesa PKP S.A i mam nadzieję, że zostaną one wzięte pod uwagę – mówi Wicemarszałek Wojciech Jankowiak.
    Uczestnicy spotkania uznali za zasadne przekazanie do Prezesa Zarządu PKP S.A, jako gestora nieruchomości, po której przebiega linia nr 363, wspólnego stanowiska interesariuszy w przedmiotowej sprawie.


    Galeria zdjęć: